K. Krithivasan, ny global CEO for TCS

TCS får ny global CEO

Efter en lang karriere på over 22 år hos Tata Consultancy Services (TCS) og en succesfuld periode som Managing Director og CEO i de sidste 6 år, har Rajesh Gopinathan besluttet at træde tilbage fra virksomheden for at forfølge andre interesser. Bestyrelsen og Rajesh Gopinathan har besluttet, at han vil fortsætte i virksomheden indtil d. 15. september 2023 for at sikre en glidende overlevering til den nye CEO. Bestyrelsen har udpeget K. Krithivasan som CEO med virkning fra d. 16. marts 2023. Krithivasan vil gennemgå en overgangsfase med Rajesh Gopinathan og vil blive udnævnt som Managing Director og CEO i det næste regnskabsår.

Natarajan Chandrasekaran, der er bestyrelsesformand for TCS, udtaler:

”Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde med Rajesh i løbet af de sidste 25 år. I løbet af denne periode har Rajesh altid skilt sig ud med en eksemplarisk præstation i forskellige roller, herunder hans tidligere rolle som Chief Financial Officer. I løbet af de sidste 6 år har Rajesh vist stærkt lederskab som Managing Director og CEO og har lagt fundamentet for den næste fase af TCS' vækst med betydelige investeringer i cloud, AI og automation for at hjælpe kunderne med at accelerere deres transformationer. Jeg er dybt taknemmelig for Rajesh's enorme bidrag til TCS. Jeg ønsker ham alt det bedste i fremtiden."

Rajesh Gopinathan, der er Managing Director og CEO, udtaler:

“Jeg har nydt min 22 år lange karriere hos TCS. Det har været en fornøjelse at arbejde tæt sammen med Chandra, der har vejledt mig gennem hele perioden. De sidste seks år, som er gået med at lede denne fantastiske organisation, har været berigende og tilfredsstillende og har tilføjet over $10 mia. i stigende omsætning og over $70 mia. i stigende markedsværdi.” Han tilføjer: ”Jeg har gået og overvejet, hvad jeg gerne vil lave i min næste fase af min karriere. Efter grundig overvejelse og drøftelse med formanden og bestyrelsen besluttede vi, at afslutningen af dette regnskabsår er et godt tidspunkt for mig at træde tilbage og forfølge andre interesser. Efter at have arbejdet sammen med Krithi i de sidste to årtier er jeg overbevist om, at han er rustet til at tage TCS til nye højder sammen med den øvrige ledelse. Jeg vil naturligvis arbejde tæt sammen med Krithi i overgangsperioden og give ham al den støtte, han har brug for.”

K. Krithivasan er i øjeblikket præsident og global leder af Banking, Financial Services og Insurance (BFSI) hos TCS. Krithivasan har arbejdet i den globale teknologisektor i over 34 år og har været ansat i TCS siden 1989. I løbet af hans lange karriere hos TCS har han haft forskellige ledelsesstillinger indenfor produktleverancer, projektstyring, kundepleje og salg.

Krithivasan er ligeledes medlem af bestyrelsen i TCS Ibero-America, TCS Irland og tilsynsrådet for TCS Technology Solutions. Han holder en bachelorgrad i maskinteknologi fra University of Madras og en kandidatgrad i industri- og ledelsesingeniørarbejde fra IIT Kanpur.

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 50 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er en anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 615.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 46 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $6,780 million i TCS' finansielle Q1 rapport, der sluttede den 30. juni 2022, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har i øjeblikket ca. 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 13 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. Udover i Danmark, er TCS også blevet udnævnt Top Employer syv år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 56 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 601.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $29 milliarder i TCS' seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2024, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 15 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt som Top Employer for 11. år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com