PR-foto TCS.

Pressemeddelelse -

TCS' finansielle resultater for 1. kvartal viser solid ordrebog og 3,4% vækst i Europa

Tata Consultancy Services (TCS) har offentliggjort sit konsoliderede regnskab for kvartalet, der slutter den 30. juni 2023. Rapporten viser, at en robust ordrebog og transformationsaftaler har hjulpet TCS med at sikre omsætningsvækst i konstant valuta (Constant Currancy) på +7% år-til-år for den samlede omsætning på $7,226 milliarder. TCS har samtidig sikret en ordrebog på $10,2 milliarder, hvilket har øget nettoindkomsten med +10,6% år-til-år for at nå $1,347 milliarder for 1. kvartal. Væksten blev især drevet af sektorerne Life Sciences og Healthcare, som voksede betydeligt med 10,1% og produktionsindustrien, som voksede 9,4%.

HØJDEPUNKTER I 1. KVARTAL

Blandt de store markeder oplevede Storbritannien den største vækst på 16,1 %. Nordamerika voksede med 4,6%, mens Kontinentaleuropa voksede 3,4%. Indenfor vækstmarkederne voksede MENA-regionen med 15,2%, Indien voksede 14%, Latinamerika voksede 13,5%, og Asien og Stillehavsområdet voksede med 4,7%. Væksten kom fra cloud-modernisering, cybersikkerhed, IoT og digital engineering. BFSI voksede 3%, Retail og CPG voksede 5,3%, og Technology & Services voksede 4,4%.

Generelt oplever TCS stor interesse på tværs af brancher fra virksomheder, der ønsker at udforske deres generative AI-løsninger ifm. produktivitetsforbedring, udvikling og kundefokus. TCS mener, at virksomheder bedst kan realisere det fulde potentiale af generativ AI gennem en holistisk virksomhedstænkning frem for at implementere enkeltstående AI-løsninger. Den holistiske tænkning omfatter forretningen, jura, compliance og forskning og innovation. TCS har derfor lanceret et rådgivningstilbud for at hjælpe kunder med at skabe en holistisk vision, strategi, business case og plan for at udnytte generativ AI.

K. Krithivasan, der er administrerende direktør ved TCS, siger: "Det er meget tilfredsstillende at starte det nye regnskabsår med en række vigtige aftaler. Vi er fortsat overbeviste om, at der vil være en langsigtet efterspørgsel efter vores tjenester i takt med, at der kommer flere og flere nye teknologier. Vi investerer tidligt i at opbygge kapacitet i en stor skala til de nye teknologier samt i forskning og innovation. På den måde kan vi udnytte de nye teknologiske muligheder maksimalt."

EUROPÆISKE HØJDEPUNKTER

• TCS vandt kontrakt med Standard Life International DAC, et helejet datterselskab af Phoenix Group, til at transformere virksomhedens forretningsmodel og forbedre kundeoplevelsen for deres forsikringstagere i Europa ved hjælp af TCS Digital Platform for Life and Pensions, drevet af TCS BaNCS. TCS vil etablere et kundecenter i Tyskland og udvikle en fremtidssikret digital livs- og pensionsplatform for Tyskland og Østrig.
  • TCS blev valgt af en europæisk halvlederproducent til at opbygge moderne, digitale oplevelsesfunktioner til sin e-handelsvirksomhed. TCS vil designe og udvikle en global kunderejse, der giver potentielle og eksisterende kunder forskellige selvbetjeningsfunktioner, der muliggør en konkurrencemæssig fordel.
  • TCS blev valgt som partner af en stor europæisk flyselskabsgruppe til at migrere alle arbejdsopgaver til skyen og administrere driften af it-infrastrukturen på tværs af deres driftsselskaber. TCS vil levere end-to-end administrerede hybride cloudtjenester, herunder multimodale cloudoperationer, AIOps, FinOps og SRE. Dette vil muliggøre større forretningsfleksibilitet, hurtigere time-to-market og forbedret kundeoplevelse.
  • DAMEN Shipyards, et førende skibsbygnings- og ingeniørkonglomerat, der er baseret i Holland, har udvidet sit strategiske partnerskab inden for applikationsstyringstjenester med TCS. Formålet er at fokusere på tværs af nøgletemaerne digitalisering, kundeoplevelse, operationel ekspertise og bæredygtighed. TCS vil drive teknologiske transformationer gennem intelligent automatisering, hurtig prototyping, standardisering og kvalitetsstyring. De vil samtidig muliggøre DevOps-adoption og it-modernisering af sit applikationslandskab på en problemfri, skalerbar og sikker måde.

KUNDERNES UDTALELSER

"Agile og fremtidssikrede fragtoperationer har været fundamentet hos Swiss World Cargo, hvilket har gjort det muligt for os at levere problemfri SWISS-kvalitet til vores luftfragtkunder gennem vores tjenester. TCS har været vores mangeårige partner på denne rejse og støttet vores finans- og flyselskabsdrift med deres konsulentledede tilgang, ekspertise inden for fragtindustrien og innovative digitale løsninger drevet af Cognix™. Partnerskabet har hjulpet os med at forbedre vores servicekvalitet og vores rentabilitet yderligere, da vi fortsætter med at levere på vores kvalitet og arbejde på vores bæredygtige praksis," udtaler Lorenzo Stoll, Vicedirektør og chef for fragtdivisionen, Swiss World Cargo.

FORSKNING & INNOVATION
TCS har pr. 30. juni 2023 ansøgt om 7.447 patenter, heraf 142 i kvartalet, og har fået tildelt 3.004 patenter, heraf 126udstedt i 1. kvartal.

MENNESKELIGE RESSOURCER

TCS’ arbejdsstyrke udgjorde 615.318 den 30. juni, en nettoforøgelse på 523i kvartalet. Arbejdsstyrken er fortsat meget forskelligartet og består af 154nationaliteter, hvoraf 35,8% af basisbasen består af kvinder. År til dato blev 103.000 medarbejdere uddannet i efterspurgte kompetencer.

VURDERING AF BRANCHEANALYTIKERE

TCS blev rangeret som førende i 32 konkurrencedygtige vurderinger offentliggjort af førende analysefirmaer, herunder Gartner, i 1. kvartal. I 4 af disse blev TCS placeret som den førende leder eller rangeret #1.

Den fulde international earnings pressemeddelelse med flere informationer og nøgletal kan findes her: https://www.tcs.com/who-we-are/newsroom/press-release/tcs-financial-results-q1-fy-2024

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 55 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 614.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $27,9 milliarder i TCS' seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2023, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 14 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt Top Employer 10 år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 56 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 601.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $29 milliarder i TCS' seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2024, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 15 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt som Top Employer for 11. år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com