PR-Foto

Pressemeddelelse -

TCS og Microsoft: 84 procent af globale selskaber undlader at offentliggøre deres reduktionsmål

Med udgangspunkt i data fra 400 globale virksomheder har TCS og Microsoft udarbejdet en rapport, der afslører, at et flertal af virksomhederne mangler de nødvendige analytiske værktøjer til at fastlægge mål for CO2-reduktion baseret på deres klimabelastning i forsyningskæderne.

København, den 14. marts 2023 - Gennem de sidste syv årtier er den globale CO2-udledning steget næsten ottedobbelt. Udviklingen skriger efter konkrete handlinger på, hvordan vi hurtigst kan sætte sejl mod en grønnere fremtid. Den gode nyhed er, at mange virksomheder ønsker at tage arbejdshandskerne på, men at have gode intentioner er én ting, at finde metoder til at måle, registrere og implementere reduktionsmetoder er en anden. Derfor har Tata Consultancy Services (TCS) og Microsoft udarbejdet en rapport, der giver indsigt i, hvor mange globale virksomheder, der reelt opstiller reduktionsmål, og hvilke udfordringer de oplever med at aktivere udledningsdata i forsyningskæderne til at realisere komplet klimaneutralitet.

Undersøgelsen bygger på data fra 400 globale selskaber med en samlet omsætning på 10 milliarder dollars. Dette har resulteret i rapporten: Decarbonization: The Missing Link to Net Zero.

Gennemsigtighed i forsyningskædernes CO2-udledning er et vigtigt skridt for en grønnere fremtid

Formålet med undersøgelsen er at evaluere, hvordan selskaber bruger data fra sine leverandørkæder til at opnå deres samlede reduktionsmål. Rapporten viser, at kun 11% af de undersøgte virksomheder har offentliggjort konkrete mål for, hvordan de vil reducere deres udslip. Majoriteten af virksomhederne (84%) har endnu ikke fastsat eller offentliggjort sine målsætninger.

Rapporten understreger, at de fleste virksomheder har besvær med at måle og validere data korrekt, når de indhenter data på egne forsyningskæders CO2-emissioner. Dette udpensler vigtigheden af, at virksomhederne regelmæssigt bør engagere sig med leverandører, producenter og kunder, for at kunne opnå fuld gennemsigtighed i data for derefter at kunne reducere CO2-aftrykket fra ende til anden.

”Resultaterne af undersøgelsen gør det klart, at der stadig er et stykke vej endnu før både globale og danske virksomheder har tilstrækkelig data på CO2-udledningen i deres forsyningskæder til aktivt at kunne arbejde sig henimod fuldkommen klimaneutralitet. Ligeledes understreger undersøgelsen, at det er fundamentalt for virksomheder at søge indsigt i deres udvidede forretningsmæssige økosystem, der medtager udledning for alle parter og led i virksomhedernes drift – heriblandt produktion, leverandører, personale, forbrugere med flere, hvis de skal opnå forudsætninger for at kunne minimere reduktionen.” siger Vikram Sharma, der er landechef for TCS i Danmark.

Partnerskaber, grundigere analysemetoder og vidensdeling er midlet til målet

At gentænke globale forsyningskæder og benytte den nyeste teknologi samt analysemetoder er et vigtigt skridt mod en mere bæredygtig virksomhedspraksis. Derfor er det vigtigt for virksomheder at skabe stærkere strategiske partnerskaber for at dele og skalere løsninger hurtigere, samle den seneste forureningsreduktionsteknologi- og erfaring og gøre den tilgængelig for alle parter i virksomhedernes leverandørkæder. Dette er afgørende for at opnå den grønne omstilling og reducere de miljømæssige- og sociale konsekvenser, som den globale opvarmning medfører.

Andre nøgleområder, som rapporten berører, omfatter, hvordan virksomheder kan gøre data mere tilgængelig, hvordan virksomheder kan maksimere ”Edge to cloud”, kunstig intelligens og digital tvillingteknologi til klimaneutralisering.

Partnerskabet bag undersøgelsen

Rapporten er udarbejdet af et hold af eksperter om bæredygtighed hos TCS og Microsoft, herunder Dr. Swati Murthy, leder af Strategic Sustainability Partnerships hos TCS og James Lockyer, Portfolio Management Director, Environmental Sustainability Team hos Microsoft.

For at læse hele rapporten, besøg: https://www.tcs.com/what-we-do/services/cloud/microsoft/white-paper/supply-chain-decarbonization-missing-link-net-zero

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 50 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er en anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 615.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 46 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $6,780 million i TCS' finansielle Q1 rapport, der sluttede den 30. juni 2022, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har i øjeblikket ca. 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 13 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. Udover i Danmark, er TCS også blevet udnævnt Top Employer syv år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com

Building on belief

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 56 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 601.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $29 milliarder i TCS' seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2024, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 15 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt som Top Employer for 11. år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com