Gå til indhold
TCS undersøgelse: 80 % af virksomheder ser stigning i omsætning gennem investeringer i Internet of Things

Pressemeddelelse -

LONDON | MUMBAI, 25. august, 2015: Tata Consultancy Services (TCS) har lanceret en ny global undersøgelse, som undersøger effekten af IoT-teknologi i en bred vifte af industrisektorer verden over. Den globale IoT undersøgelse, er baseret på interviews med 795 ledere fra globale eller multinationale virksomheder, identificerede et stort potentiale for indtægtsstigninger fra IoT. Undersøgelsen fremhævede også de mest betydelige udfordringer, som ligger forud for virksomheder, der overgår til den nye model.

Millioninvesteringer i kundeindsigt

Kunde- og produktindsigt er i høj kurs. Dette afspejles i investeringer fra nogle af verdens største virksomheder. Ifølge undersøgelsen bruger hver af de responderende virksomheder hele 86 millioner dollars i gennemsnit på IoT i 2015 – det forventes at stige til 103 millioner dollar pr. virksomhed i 2018. Mobile applikationer er på nuværende tidspunkt det mest aktive område inden for IoT indsatsen. Dog er der forskel på, hvordan de forskelige industrier bruger teknologien. Eksempelvis i industriel produktion gør monitorering af sensorer et stort indpas.

”I Norden er implementeringen af IoT stadig i sin tidlige fase. Med hensyn til strategi, lærer vi af vores kunder, at de fleste førende virksomheder i regionen er midt i udarbejdelsen af deres IoT strategier. Men i et hurtigt skiftende miljø spørger nogle, om en teknologistrategi kan blive alt for fasttømret.

En konkurrencemæssig fordel kan i dag være tabt i løbet af få måneder", siger Tommi Mäkinen Digital Transformation Director hos TCS Nordic, og fortsætter: ”Førende nordiske organisationer har udtrykt vilje til at optimere udbuds-porteføljer med hjælp fra IoT. I mange tilfælde vil det også betyde omlægning af forretningsmodeller og værdinetværk. Som et resultat vil små IoT-initiativer omdannes til store forretningsudviklingsprogrammer. De vellykkede vil definere vinderne af IoT-æraen. "

Mange nordiske IoT initiativer har hidtil fokuseret på at udnytte automatisering i endnu større grad, eller på at forbedre den operationelle effektivitet. Desuden arbejder en række førende aktører på intelligente produkter og tjenester, som projicerer et betydeligt indtjeningspotentiale og øgede muligheder i markedet. Men med tempoet i innovation og fremkomsten af billige alternativer, er der mange usikkerheder.

Samtidig er fravalg af IoT ikke er et alternativ, da IoT er blevet et konkurrenceparameter i et stigende antal industrier. Førende nordiske virksomheder forstår dette og er enige om, at best practices fra hele verden skal strømme hurtigere end nogensinde til det nordiske erhvervsliv.

Kultur er det vigtigste emne, som holder virksomheder tilbage

På trods af de opmuntrende data om IoTs investeringer og dets indvirkning på stigende vækst, illustrerer TCS rapporten, at de store udfordringer ligger i at realisere løftet om IoT til alle virksomheder på tværs af sektorer.

Ifølge rapporten er følgende de tre primære faktorer, som holder virksomheder tilbage:

• Virksomhedens kultur: Respondenterne identificerede evnen til at få medarbejderne til at ændre den måde, de agerer med kunder, produkter og processer, som en væsentlig hindring;
  • Ledelse: Det er kritisk at have topledere, der tror på IoT, og som er villige til at investere tid og ressourcer;
  • Teknologi: Spørgsmål omkring teknologien fortsætter med at vokse: Big Data; intern vs. ekstern udvikling; integreret IoT data virksomhedens systemer; og sikring af sikkerhed og pålidelighed af systemerne.

En markant mulighed for stigende indtægter ved hjælp af IoT

Over hele linjen rapporterer disse virksomheder, der investerer i IoT, en markant stigende indtægt på grund af IoT initiativer, med en gennemsnitlig øgning på 15,6 % i 2014. Næsten én ud af 10 (9 %) så en stigning på mindst 30 % i omsætningen.

De virksomheder, som var med på første bølge og som har drevet innovation gennem IoT, har set de største fordele af deres investeringer.  Top 8 % af respondenterne, rapporterer svimlende 64 % i gennemsnitlig indtjening i 2014, som direkte resultat af IoT-investeringerne.

Virksomheder har med IoT, mulighed for at tilbyde deres kunder mere skræddersyede produkter og serviceydelser, hvilket er tidens største konkurrenceparameter. Senest i 2020 vil teknologien kunne konverteres til et markant øget salg, ved at tilføje en betydelig værdi for slutkunden.

Om TCS Norden

TCS har siden etableringen i Norden i 1991 investeret i de lokale markeder og har nu cirka 8.000 medarbejdere i Sverige, Finland, Norge, Island, Danmark og på tværs af TCS’ Global Network Delivery Model™ (GNDM™). TCS Norden har fordoblet aktiviteterne i regionen siden 2010 samtidig med, at den lokale rekruttering er vokset betydeligt. TCS er for femte år i træk kåret som den foretrukne leverandør i Norden med den højeste kundetilfredshed (af KPMG i 2010-2013 og af Whitelane Research i 2014). Mange fremtrædende nordiske virksomheder som Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS og DNB har haft gavn af TCS’s unikke services. I 2015, for tredje år i træk, modtog TCS prisen som den bedste arbejdsgiver i Europa kåret af Top Employers Institute. Sverige, Danmark og Norge var blandt de otte markeder, hvor TCS fik topplacering.

Om Tata Consultancy Services (TCS)

Tata Consultancy Services er førende inden for it-serviceydelser, rådgivning og virksomhedsløsninger på verdensplan. TCS tilbyder en konsulentdrevet og integreret portefølje af it-services gennem den globale leverancemodel, Global Network Delivery ModelTM, der af markedet er anerkendt som en af de bedste modeller for softwareudvikling. TCS er en del af TATA Group, Indiens største industrielle konglomerat, og har over 319.000 højtuddannede it-konsulenter i 46 lande. Virksomheden omsatte for over USD 15,5 mia. i det regnskabsår, der sluttede den 31. marts 2015 og er noteret på både National Stock Exchange og Mumbai-børsen i Indien. Læs mere på www.tcs.com.

Følg TCS på Twitter.

Abonnér på RSS Feed for TCS pressemeddelelser.

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 56 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 601.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $29 milliarder i TCS' seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2024, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 15 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt som Top Employer for 11. år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com