26.000 flere mobilkunder til TDC Group

TDC Group leverer onsdag morgen et kvartalsregnskab i tråd med forventningerne til helåret. Regnskabet for årets andet kvartal viser, at TDC Group øger sin kundebase med i alt 26.000 mobilkunder, og det er lykkedes at stabilisere omsætningen per mobilkunde (ARPU) på privatmarkedet. For første gang i fem år er der vækst i bruttoavancen på mobilforretningen.

I årets andet kvartal omsætter TDC Group samlet for 5,2 mia. kr., mens indtjeningen (EBITDA) lander på 2,1 mia. kr. Det er et fald i indtjeningen på 7,2 pct. organisk i forhold til samme periode sidste år.

- Det danske marked er fortsat under pres, og på den baggrund er det et tilfredsstillende resultat på de fleste finansielle parametre. Vi er lykkedes med at få vores danske mobilforretning i vækst for første gang i fem år, og vi leverer en meget stærk indtjening i Norge, hvor vi har haft et godt salg af bredbånd til vores tv-kunder. Vores største udfordring ligger stadig på det danske erhvervsmarked, der er præget af intens priskonkurrence, siger Pernille Erenbjerg, koncernchef i TDC Group.

De forrige fem kvartaler har på privatmarkedet vist et fald i omsætningen per mobilkunde med taleabonnementer ved år-til-år sammenligninger, men denne gang er niveauet stabiliseret, og flere mobilkunder er kommet til det seneste kvartal.

- Vi har investeret massivt i vores mobilnetværk for at give vores kunder Danmarks absolut bedste forbindelse målt på både dækning og hastighed. Et abonnement hos et af vores brands er en adgangsbillet til et af verdens absolut bedste netværk, og det betyder naturligvis meget for vores kunder, forklarer Pernille Erenbjerg.

Mobilkundebasen, der både dækker over taleabonnementer og rene dataabonnementer, voksede uden opkøb med henholdsvis 19.000 privatkunder og 7.000 erhvervskunder i perioden. Dertil kommer yderligere 16.000 erhvervskunder, der er opkøbt igennem erhvervelsen af Cirque.

TDC Privat er blevet til YouSee
27. januar meddelte TDC Group, at de to brands TDC Privat og YouSee ville blive samlet under YouSee. Det igangsatte et af danmarkshistoriens største digitale flytteprojekter, hvor over en million kunder er flyttet over i et fælles it-system.

- Transformationen fra TDC Privat til YouSee er et omfattende og krævende projekt, men også den rigtige beslutning for alle parter. Det bliver både enklere og bedre at være kunde hos os, når vi samler det bedste fra de to brands på én platform, ligesom kunderne nu får den bedst mulige forbindelse på deres adresse. Og når vi gør det enklere og bedre for kunderne, gør vi det også enklere og bedre for os selv. Vi har stadig en del arbejde foran os, men det første svære og vigtige skridt er taget nu, siger Pernille Erenbjerg.

I det danske gadebillede er skiftet fra TDC Privat til YouSee også synligt. Landets 45 TDC-butikker er skiftet over til den grønne farve og går nu under navnet YouSee Butik.

Resume af nøgletal fra regnskabet er vedhæftet.

• koncernledelse
  • koncerndirektør