Corona-effekt: DanDomain sælger 3 gange så mange webshops

Tidligere på året offentliggjorde Danmarks Statistik tal, der viste, at detailsalget var faldet med hele 4,5% i marts måned. Det er det suverænt største fald i detailhandlen, der er registreret siden statistikkens start i 2000.

Dette fald har betydet, at de næsten mennesketomme butikker har tyet til en ny løsning under coronakrisen. De forretningsdrivende har nemlig givet deres fysiske butik en chance online, således at de nu sælger deres varer gennem en webshop.

Den tendens har sendt rekordmange nye kunder ind på Danmarks største webshopplatform, DanDomain, der med godt 6.000 kørende webshops og 500.000 registrerede domæner hjælper kunder med at skabe en webshop eller hjemmeside.

Stor efterspørgsel på webshops hos DanDomain

Der er gang i telefonerne hos DanDomain, der dagligt er i kontakt med forretningsdrivende, som gerne vil lave en webshop.

Det drejer sig især om butikker med forbrugsvarer som tøj, smykker og interiør, men også restauranter, der gerne vil sælge take-away til deres kunder.

”Lige siden starten af corona har vi været i kontakt med flere butiksejere, der gerne vil oprette en webshop så hurtigt som muligt. Og efterspørgslen på webshops er kun blevet større og større siden da,” fortæller Anders Eiler, der er salgsdirektør for e-commerce hos DanDomain og fortsætter:

”I DanDomain har vi solgt 3 gange så mange webshops fra den 1. marts til den 31. maj i år sammenlignet med foregående periode fra den 1. december 2019 til den 29. februar i år. Det er en virkelig stor fremgang.”

Branchedirektør opfordrer til at gå online

I DI Handel kan branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst nikke genkendende til tendensen og anbefaler de forretningsdrivende at være til stede online.

”Rigtig mange virksomheder har haft kraftig vækst i de digitale salgskanaler siden midten af marts, og interessen for at etablere eller styrke de digitale salgskanaler, herunder webshops, har været stor. Det er ikke mindst coronakrisen, som har tvunget butikkerne til at tænke nyt. De har fået øjnene op for, at e-handel kan styrke deres forretning – også på sigt,” fortæller Sidsel Dyrholm Holst og afslutter:

”Vi kan derfor kraftigt anbefale alle virksomheder at være til stede online.”

Tal fra DIs virksomhedspanel viser, at 36 pct. af virksomhederne enten har styrket eller overvejer at styrke deres digitale salgskanaler. Og hvis vi kigger isoleret på handelsvirksomhederne, som også omfatter virksomheder med butikker, så er tallet 50 pct.

Denne tendens kan tyde på, at vi i fremtiden kan se frem til endnu flere nye webshops.

• Nye produkter, tjenester

• domæner