Fitnesstiltag afslører hjertefejl hos medarbejder i IT-virksomhed

En medarbejder opdagede tilfældigvis alvorlig hjerteflimmer i forbindelse med et nyt sundheds- og fitnesstiltag hos IT-virksomheden team.blue. Havde det ikke været for virksomhedens tildelte fitnessur, var sygdommen muligvis ikke blevet opdaget i tide.

Mere end 120.000 danskere lever hver dag med diagnosen atrieflimren. 4 ud af 10 går endda rundt med hjerteflimmer helt uden at vide det og opdager det typisk først, når de f.eks. indlægges med akut blodprop i hjernen.

For Henrik Erikssøn Dannenberg, medarbejder i IT-virksomheden team.blue, blev sygdommen heldigvis opdaget i tide – men dette kun pga. team.blues nyeste sundheds- og fitnesstiltag, LevelUp, hvor virksomhedens 190 medarbejdere kan dyste om at blive en sundere version af dem selv.

I forbindelse med konkurrencen fik alle medarbejdere tildelt et gratis fitnessur, som blandt andet kan måle pulsen. Det var dette ur, der gjorde udfaldet for Henrik Erikssøn Dannenbergs pludselige opdagelse – og han troede ikke sine egne øjne.

Høj hvilepuls i sengen vakte undren

Som tommelfingerregel ligger en almindelig hvilepuls mellem 60-80 hjerteslag pr. minut. En høj hvilepuls kan være farlig og koste leveår – og her blev Henrik Erikssøn Dannenberg opmærksom.

”Jeg havde lige ligget stille i sengen i en halv time, og mit ur viste en hvilepuls, der tæskede derudaf med 123 slag pr. minut. Jeg tænkte først, at mit ur viste helt forkerte tal eller var gået i stykker. Jeg kunne simpelthen ikke få det til at stemme,” siger Henrik Erikssøn Dannenberg, der er IT-medarbejder på team.blues kontor i København.

Det var først, da Henrik fik sin chef, Marcus Ribbing, til at prøve fitnessuret, at det gik op for ham, at der var noget galt.

”Da min chef prøvede uret, viste det en kæmpe forskel. Han havde en hvilepuls på 69. Det tænkte jeg, var meget underligt,” siger Henrik Erikssøn Dannenberg.

Blodtryksmåler bekræftede hjerteflimmer

Den høje hvilepuls fik Henrik til at skynde sig ned til den nærmeste forretning. Her købte han en blodtryksmåler, som også kunne måle selve hjerterytmen – og den gav udslag på hjerteflimmer.

”Jeg skyndte mig ned for at købe en blodtryksmåler, og den viste det, som jeg frygtede. Den gav udslag på hjerterytmen. Det gjorde, at jeg tog på akutklinikken og fik mit blodtryk målt. Klinikken bekræftede også, at jeg havde hjerteflimmer,” siger Henrik Erikssøn Dannenberg og fortsætter:

“De fortalte mig, at det var godt, at jeg havde opdaget det så hurtigt.”

Takker virksomhedens fitnesstiltag

I dag er Henrik ved at blive undersøgt for årsagen til hans hjerteflimmer, og han deltager derfor ikke aktivt i konkurrencen på arbejdspladsen længere.

Henrik er taknemmelig for, at han nåede at være med noget af vejen – og ikke mindst fordi at han opdagede sin sygdom i tide.

”Havde det ikke været på grund af det fitnessur, som team.blue havde tildelt mig og de andre i konkurrencen, så var det måske ikke blevet opdaget i tide,” siger Henrik Erikssøn Dannenberg og fortsætter:

”Jeg er taknemmelig for at være medarbejder i en virksomhed, hvor vi sætter skub i sundheden – og i mit tilfælde også opdager alvorlige sygdomme”, afslutter Henrik Erikssøn Dannenberg.

• Arbejdsmiljø

• fitnesstiltsag