Norge skeler til dansk aftale om efteruddannelse med løn

Norge skeler til dansk aftale om efteruddannelse med løn

Både den grønne omstilling, nye teknologier, stigende pensionsalder og pres på velfærden stiller nye krav til arbejdsstyrkens kompetencer og omstillingsevne. Det er derfor afgørende, at der er gode muligheder for at udvikle, omstille og uddanne sig løbende gennem hele arbejdslivet.

Trepartsaftalen fra 2023 mellem regeringen og arbejdsmarkedet giver medarbejdere ret til efteruddannelse med fuld løn. Normalt er der krav på to ugers efteruddannelse, men man kan også vælge at spare helt op til seks uger sammen til brug for efteruddannelse. Midlerne indbetales af forhandlingspartnerne til en kompetencefond, som så udbetaler løn under uddannelse.

Malene Hovmand, der er uddannelsesleder på transportområdet, synes, at det var spændende at få besøg af det norske tv-hold:

"Fordelene ved trepartsaftalen er, at virksomhederne får ansatte, der er motiverede for at lære mere og udvikle deres kompetencer inden for deres arbejdsområde," siger Malene Hovmand, der er ansvarlig for transportundervisningen hos TEC til NRK.

NORSK NYSGERRIGHED PÅ DEN DANSKE AFTALE OM EFTERUDDANNELSE

Den danske trepartsaftale om medarbejderes ret til to ugers selvvalgt efter- og videreuddannelse hvert år vækker nysgerrigheden i Norge. Her er overenskomster inden for industriområdet aktuelt på dagsordenen, og den norske tv-station, NRK, var derfor på besøg hos TEC Hvidovre for nylig for at interviewe nogle af vores kursister, Dansk Industri og Dansk Metal om deres holdning til OK-aftalen.

I NRKs nyhedsudsendelse kan man 17 minutter inde i udsendelsen se indslaget, hvor TEC-kursist Niklas fortæller om sin efteruddannelse som lastbilchauffør. Han arbejder lige nu i Københavns Kommune, hvor han laver vejstriber. Han efteruddanner sig nu til lastbilchauffør, så han kan tage rattet, hvis hans kollega bliver syg.

En anden TEC-kursist er Søren, der arbejder i et privat eventbureau. Søren synes, at det er en rigtig god måde at opøve flere kompetencer og dermed få et større udvalg af opgaver at vælge mellem på sigt - fx vil han med lastbilkørekort kunne tage større opgaver i firmaet.

Eller læs den norske nyhedsomtale: Dansk løsning kan redde Norge fra streik – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

VIL DU VIDE MERE OM EFTERUDDANNELSE?

Du kontakte lokale fagforeninger for at opsøge mere viden om videre- og efteruddannelse, men du er også velkommen til at kontakte TECs uddannelseskonsulent, Flemming Falkedal, via mail flf@tec.dk eller mobil: 40793686, hvis du vil vide mere om medarbejderes ret til selvvalgt uddannelse.