Erhvervsskolerne slår dørene op lørdag d. 2. november

Erhvervsskolerne slår dørene op lørdag d. 2. november

Mange unge er i tvivl om, hvad de skal efter folkeskolen. Det er naturligt. Uddannelsesvalget er en stor personlig beslutning, og netop derfor skal man ikke bare gøre som ’alle de andre’. Erhvervsskolerne vil udfordre de unges valg og motivere dem til at udforske mulighederne.

En erhvervsuddannelse kan føre til et godt job, være et springbræt til mere uddannelse eller kickstarte en karriere som selvstændig. Der er et stigende udbud af praktikpladser, og antallet af gymnasiale erhvervsuddannelser vokser.

Argumenterne for at vælge en erhvervsuddannelse står i kø, og dem skal de unge og deres forældre have med i overvejelserne om, hvad der skal ske efter 9. eller 10. klasse.

Derfor er erhvervsskolerne i Region Hovedstaden gået sammen om arrangementet ”Besøg erhvervsskolerne” lørdag den 2. november. Skolerne slår dørene op på en lang række adresser, hvor de unge og deres forældre kan komme og blive klogere på erhvervsuddannelserne og de muligheder, de rummer.

Vigtigt at udfordre de unges valg

Som besøgende kan man se en erhvervsskole indefra og danne sig et indtryk af atmosfæren, faciliteterne og undervisningsmiljøet. Man møder også lærere, elever og vejledere, der kan fortælle om de forskellige uddannelser på stedet, og man kan få mere at vide om fx praktik, løn og jobmuligheder.

”Vi er meget opmærksomme på, at de unge mennesker tager det rigtige valg, og at de bliver udfordret i deres valg. Derfor inviterer vi indenfor, så endnu flere kan få et indtryk af de muligheder, der byder sig med en erhvervsuddannelse”, siger direktør Morten Emborg fra TEC - Technical Education Copenhagen.

Her kan man besøge erhvervsskolerne

Følgende skoler har åbent lørdag den 2. november:

> NEXT Uddannelse København
TEC – Technical Education Copenhagen
> U/Nord – uddannelser i Nordsjælland
> Hotel- og Restaurantskolen
> SOSU H
> Diakonissestiftelsen

Tjek tider og adresser via oversigten på www.cphskills.dk/besoegerhvervsskolerne eller på skolernes hjemmesider.

Mere information

Jannie Gade Nielsen, projektleder for Copenhagen Skills, mobil: 2610 6859 / mail: jannie.gade.nielsen.01@regionh.dk

FAKTA

”Besøg erhvervsskolerne” er en del af Copenhagen Skills, der giver alle udskolingselever i Region Hovedstaden en trinvis og sammenhængende introduktion til erhvervsuddannelserne.

Under temaet ”Er du i tvivl, er du ikke alene”er Copenhagen Skills også vært for Danmarks største uddannelsesevent, DM i Skills, i Bella Center 16.-18. januar 2020.

DM i Skills afholdes i et tæt samarbejde mellem erhvervsskolerne i regionen, Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Skills Denmark.

Læs mere på www.copenhagenskills.dk

TEC er en erhvervsskole fordelt på syv adresser i Region Hovedstaden. Vi har mere end 30 erhvervsuddannelser, teknisk gymnasium, EUX, 10. klasse og efteruddannelse til faglærte og ufaglærte. Hvert år sikrer vi, at 20.000 mennesker får en uddannelse af høj kvalitet og fokus på erhvervsrettet dannelse og innovation. Vi har en holdning til uddannelse og blander os i samfundsdebatten.