TEC: Nu åbner vi landets første elbilteknikeruddannelse

TEC: Nu åbner vi landets første elbilteknikeruddannelse

Der er grøn fart over feltet i det nye år. For TEC, der er en af landets største erhvervsskoler, har netop modtaget en storslået julegave: Over fem millioner kroner fra Nordea Fondens ’Værkstedspuljen’. Med en egenbetaling på 2,5 millioner oveni, er TEC klar til at åbne ’Center for elektrisk fremdrift’ på TEC Hvidovre i det nye år.

”Det her er virkelig julegaven over dem alle. Danmark har et kæmpe behov for, at vi får løftet kompetencerne i transportsektoren til grøn omstilling. Formålet er, at teknikere og chauffører også kan betjene og reparere el- og hybridkøretøjer. Derfor er jeg så glad for, at TEC nu har fået støtte fra Nordea Fonden til at oprette et center, der skal være førende inden for grønne transportteknologier, og som kommer til at løfte alle de transportuddannelser, vi udbyder i Hvidovre. For det er helt afgørende, at vores uddannelsesudbud er teknologisk relevant, så det matcher arbejdsmarkedets behov,” siger Per Nørregaard, uddannelseschef på TEC.

Bevillingen fra Nordea Fonden skal både gå til at opdatere værksteder, efteruddanne faglærere og købe nye maskiner og udstyr – blandt andet elektriske lastbiler og simulatorer til undervisningen.

Og fra sommeren 2024 er det planen, at TEC optager sit – og landets – første hold lærlinge på en ren elbilteknikeruddannelse.

Stærke samarbejdspartnere

TECs nye transportcenter bliver udviklet i tæt samarbejde med en række partnere, der på forskellig vis har fingeren på pulsen inden for nyeste, bæredygtige transportteknologier.

En af dem er Bosch Danmark, som TEC kommer til at købe spritnyt testudstyr fra, som kan bruges til at diagnosticere og reparere celler i elbilbatterier. Derudover skal en række af TEC’s undervisere på uddannelse hos Bosch, så de lærer at anvende det nye udstyr forsvarligt.

”Fremtidens værksteder skal kunne tilbyde en garanti på elbilbatteriernes levetid. Derfor skal mekanikerne vide, hvordan man tester bilernes batterier og servicerer og reparerer batteripakkerne. Og det er netop dét, vores nye HV-batteriværktøj kan,” siger Klaus Skovgaard Christensen, distriktschef Bosch Diagnostic.

En anden central samarbejdspartner er Teknologisk Institut, der tester nyeste grønne teknologier i tæt samarbejde med erhvervslivet, og som skal rådgive TEC i indkøb og kompetenceudvikling.

”Partnerskaber er vigtige i de her år, hvor udviklingen af nye teknologier buldrer afsted, og hvor det kan være svært for eksempelvis erhvervsskoler at træffe kvalificerede valg om nye investeringer. Her er det godt, at TEC rækker ud til os, så vi kan hjælpe med de valg, som gør, at TEC kan få uddannet folk i transportsektoren, der evner at bruge de nye teknologier fra den dag, de står med et svendebrev i hånden,” siger Morten Gottlieb Warming-Jespersen, centerchef hos Teknologisk Institut.

TEC udbyder en række transportuddannelser, som alle kommer til at få et teknologisk løft med det nye Center for elektrisk fremdrift. Det gælder alt fra uddannelsen til cykelmekaniker – hvor elcykler blandt andet fylder mere, karosseri- og flytekniker, personvogn- og lastvognsmekaniker, chauffør og logistik.

For mere information om Center for elektrisk fremdrift og den nye elbilteknikeruddannelse
Kontakt TECs presseansvarlige: Lærke Cecilie Lindegård, mail: lcl@tec.dk, tlf. 25453457.

For mere information om Bosch Danmarks nye testudstyr
Kontakt pressechef: Lisa Berg Nielsen, mail: LisaBerg.Nielsen@dk.bosch.com, tlf.: 20101410.

For mere information om samarbejdet med Teknologisk Institut
Kontakt chefkonsulent: Niels Tradsfeldt, mail: ntt@teknologisk.dk, tlf.: 72202769

Regions

TEC er en erhvervsskole fordelt på syv adresser i Region Hovedstaden. Vi har mere end 30 erhvervsuddannelser, teknisk gymnasium, EUX, 10. klasse og efteruddannelse til faglærte og ufaglærte. Hvert år sikrer vi, at 20.000 mennesker får en uddannelse af høj kvalitet og fokus på erhvervsrettet dannelse og innovation. Vi har en holdning til uddannelse og blander os i samfundsdebatten.

Maren Kaadt

Pressekontakt Konstitueret kommunikationschef Kommunikation +45 2545 3242
Lærke Cecilie Lindegård

Pressekontakt Presseansvarlig +4525453457
Mette Østerdal

Pressekontakt Souschef i Kommunikationsafdelingen +4525453484

Et uddannelsesvalg for fremtiden

På TEC uddanner vi fagligt stolte og dygtige mennesker. Vi har en høj faglig og pædagogisk standard og samarbejder tæt med virksomheder, brancher og videregående uddannelser nationalt og globalt for at sikre, at der er dygtige unge mennesker og folk med lyst til efteruddannelse til fremtidens arbejdsmarked.

TEC - Technical Education Copenhagen
Stæhr Johansens Vej 7