Samtalen der ændrede verden, fylder 50 år

Samtalen der ændrede verden, fylder 50 år

I dag, den 3. april 2023, er det 50 år siden, at det første opkald blev foretaget med en mobiltelefon i New York. Siden er behovet for data kommet til, og fremtiden byder på opdelte mobilnetværk, hvor virksomheder og institutioner bruger mobilnettet som deres infrastruktur i private netværk.

For 50 år siden blev det første opkald foretaget med en mobiltelefon i USA af den verdensberømte ingeniør Martin Cooper. Han udviklede i 1973 Motorola DynaTAC 8000X, som ikke alene vejede mere end ét kilo – den krævede også hele 10 timers opladning for at give ca. 30 minutters taletid. Det første opkald fandt sted den 3. april 1973 på en gade i New York, hvor den daværende Motorola-chef ringede til sin konkurrent Joel Engel fra Bell Labs via AT&T's netværk.

”Martin Coopers opfindelse af mobiltelefonen har haft altafgørende betydning for vores digitale liv og ikke mindst, hvordan vi kommunikerer med hinanden. Dengang skulle man stå lige ved siden af en mobilmast for at få en ordentlig forbindelse. Takket være mange års ihærdige investeringer fra teleselskaberne i Danmark, har vi i dag netværk, der giver os mulighed for at tale og gå på nettet, hvor og hvornår det passer os, og det bliver oplevet som en selvfølge,” siger Jesper Mølbak, netværksekspert i Telenor.

Stigende interesse for eget mobilnet
Det var dog først i 2006, at fastnettelefonen blev overhalet af mobiltelefonen, når det gælder antal taleminutter. Det viser tal for det daværende IT- og Telestyrelsen. Siden 1992 har Telenor leveret mobilforbindelser til danskerne på de betingelser, der følger med, når man deler teknologien med andre. Nu tegner der sig dog et nyt billede, hvor virksomheder og offentlige instanser tager næste skridt væk fra de faste forbindelser og køber deres eget mobilnetværk.

”Den mobile teknologi er nået til et stadie, hvor den også kan supportere IT-infrastruktur hos de kunder, der har behov for ekstremt høj driftsstabilitet og sikkerhed samt garanteret kapacitet. Og derfor oplever vi nu en stigende interesse for indkøb af private mobile netværk, som bliver lukket af fra det øvrige mobilnet og skræddersyet til formålet,” fortæller Mikkel Kruse, der er erhvervsdirektør i Telenor. Og han forudser, at denne tendens vil brede sig.

”Alle sektorer kan efterhånden drage store fordele af mobile forbindelser fremfor den fasttømrede løsning med kabler. Den digitale infrastruktur er blevet en nødvendig livsnerve, hvad enten der er tale om drift, produktion, kommunikation, sundhed eller sikkerhed. Og i den forbindelse giver det for mange virksomheder mening at købe sig til ekstra tryghed og sikkerhed.”

I dag foretager kunderne stadig mange mobilopkald gennem Telenors netværk, men data derfra viser en klar nedadgående tendens. Omvendt stiger kundernes dataforbrug med ca. 30 % om året, og dermed bliver behovet for mere kapacitet og hurtigere forbindelser kun større i fremtiden. Et behov, som 4G- og 5G-teknologien kan dække – og mere til.

Med udgangen af 2023 forventes alle Telenors 4200 master at være opgraderet til 5G.

Læs mere om private mobile netværk hos Telenor her: https://www.telenor.dk/erhverv/privat-netvaerk/

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.