Stort mørketal: Danske forældre uvidende om omfanget af børns dårlige digitale oplevelser

Selv om danske forældre selv mener, at de har stor interesse i deres børns digitale liv, er de ikke klar over, i hvor stort omfang deres børn udsættes for dårlige digitale oplevelser. Det viser en ny undersøgelse fra Telenor.

53 % af danske forældre har kendskab til, at deres børn har haft dårlige digitale oplevelser. Men spørger man børnene selv, svarer hele 75 %, at de har oplevet ubehagelige ting på nettet. Det viser en ny undersøgelse udført af Wilke for Telenor blandt 224 børn i 4.-6. klasse og deres forældre. De dårlige digitale oplevelser er i undersøgelsen bl.a. defineret som at have modtaget grimme kommentarer, blevet holdt udenfor i fælles chatgrupper og set eller modtaget grænseoverskridende indhold.

”Børnene har hele verden i lommen, på godt og ondt, og det smerter mig personligt at høre om det store mørketal. Den digitale verden hjælper børn med at forme og dyrke fællesskaber, men den kan også være barsk og vanskelig at navigere i. Og det gælder for både børn og voksne. Undersøgelsen peger på, at rigtig mange forældre har et blind spot, når det handler om deres børns færden på nettet. Det skal vi tage alvorligt, både som samfund men også som forældre,” siger Christian Hoffmann, privatkundedirektør i Telenor.

Forældrene viser interesse, men børnene tvivler

Telenors undersøgelse viser dog tydeligt, at de danske forældre selv mener, at de er interesserede i og ofte spørger ind til deres barns digitale liv. De spørger bl.a. til, hvilke platforme og sociale medier barnet bruger, hvad de laver, og hvem de interagerer med.

Og børnene vil gerne fortælle. 86 % af børnene i undersøgelsen svarer, at de ”altid” eller ”nogle gange” gerne vil dele med deres forældre, hvad de laver online. Dog er mere end hvert fjerde barn i tvivl om, hvorvidt deres forældre ville kunne hjælpe dem, hvis de oplever noget ubehageligt på nettet.

”Skærmene og de sociale medier er en dybt integreret del af børn og unges hverdag, og de er kommet for at blive. Derfor skal vi lære vores børn at begå sig online, passe på sig selv og ikke mindst hvad de kan gøre, når de oplever noget ubehageligt. For det er uundgåeligt. Undersøgelsen bekræfter, at det er vigtigere end nogensinde som forælder at tale med sine børn om deres oplevelser på nettet og være åbne og ærlige om de muligheder og faldgruber, der følger med et digitalt liv,” siger Christian Hoffmann fra Telenor.

Telenor har siden 2016 arbejdet for at gøre det trygt for børn at færdes på nettet gennem programmet #digitalpænt. Det består af undervisningsmateriale til 4., 5. og 6. klasser, som hjælper elever med at håndtere de udfordringer, der er ved at færdes på digitale medier og platforme. Sidste år arbejdede mere end 10.000 elever med materialet.

Gode råd til forældre

• Indstil børnesikringen, så det passer til dit barns temperament, alder og dine egne præferencer.
  • Spørg, hvad dit barn kan lide at lave på mobilen, hvad er favorit-appen eller -spillet? Sig, at du er nysgerrig, og forhold dig åbent over for svaret. Og prøv igen på et andet tidspunkt, hvis du ikke får svar.
  • Aftal nogle faste rammer, fx at I alle lægger jeres mobiler væk, når I spiser eller at man ikke bruger sin mobil i sengen, fordi det blå lys giver dårligere søvn.

Læs mere her.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.