Telenor i luften med 5G

Telenor i luften med 5G

Telenor har netop aktiveret Danmarks første 5G-mast i deres mobilnetværk. 5G-udstyret er leveret af Nokia, og opsat på mobilmasten ved Telenors lokation i Aalborg.

Telenors første 5G-mast i Danmark er blevet aktiveret. 5G-masten vil i første omgang være en del af et lukket netværk, hvor Telenor vil teste kvaliteten og kapaciteten af 5G- teknologien, inden teknologien gradvist rulles ud i mobil- og internetoperatørens landsdækkende mobilnetværk i løbet af de kommende år. Formålet med Telenors 5G-pilot, som vil fortsætte resten af året, er at teste 5G-højhastighedsinternet til såvel husstande og små virksomheder, privat netværk, IOT og robottjenester samt ikke mindst at få erfaringer med, hvordan 5G-teknologien spiller sammen med andre netværksteknologier.

5G understøtter stigende dataforbrug
5G står for ’femte generation’ mobilnetværk og er en naturlig overbygning på det 4G-netværk, vi har i dag, og vil bl.a. give hurtigere mobilt bredbånd. 5G-teknologien giver større båndbredde, stabilitet og lav forsinkelse, hvilket bl.a. åbner for nye automatiserede processer i erhvervslivet og den offentlige sektor.

”5G kan være med til at understøtte et stadig mere digitaliseret samfund, hvor vi bruger mere og mere data, og hvor både offentlige og private virksomheder i stigende grad er afhængige af højere båndbredder, højere oppetider og lave responstider for at kunne drive effektivisering gennem digitalisering og for at kunne tilbyde de services, som danskerne i fremtiden kommer til at efterspørge,” siger Jesper Hansen, administrerende direktør i Telenor.

I Dansk Erhverv ser man store muligheder for, at 5G-teknologien kan være med til at løfte danske virksomheders konkurrenceevne.

”Udrulning af den nyeste mobilteknologi, 5G, er enorm vigtig for at sikre danske virksomheders konkurrenceevne i anvendelse af IoT og automatiseret produktion. 5G åbner for helt nye digitaliseringsmuligheder, og derfor er det vigtigt, at vi skaber de bedste rammebetingelser for Telenor og de øvrige teleoperatører, der i de kommende år skal investere i udrulningen af den teknologi, der vil virke som katalysator for digitaliseringen af Danmark,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Telenors tredje 5G-test
5G-testen i Danmark er Telenor Groups tredje 5G-pilot, og erfaringerne fra testen skal være med til at drive 5G-udviklingen i Skandinavien.

”Selvom vi allerede har en del erfaringer fra vores norske kolleger, så glæder jeg mig til, at vi selv i Danmark skal udforske, hvad 5G-teknologien kan, og hvordan vores kunder får det optimale ud af den nye teknologi. I første omgang skal vi selv blive klogere på teknologien, og hvordan den spiller sammen med vores etablerede mobilnetværk, så vi er sikre på at kvaliteten og performance er god nok - inden vi udvider testen i vores netværk,” udtaler Jesper Hansen, adm. direktør i Telenor Danmark.

Testbrugere og virksomheder
For at øge kendskabet til, hvordan 5G-teknologien placerer sig i forhold til internetløsninger som fiber og DSL, vil Telenor tilkoble en række testbrugere og virksomheder, der skal teste funktionaliteten inden flere master kobles på testen.

Fakta om 5G-masten

• Masten er 25 meter høj og placeret hos Telenor på Skelagervej 8 i Aalborg
  • 5G-udstyret på masten er leveret fra NOKIA. Udstyret består i grove træk af to dele - en antenne, der kommunikerer med mobiltelefonen, og en omstillingscentral, der forbinder signalet fra antennen med internettet.
  • 5G-masten kører i øjeblikket på en prøvefrekvens på 3.500 MHz, som kan bruges til højhastighedsbredbånd med hastigheder op til 1 Gbit/s.

Fakta om 5G

• 5G er en naturlig overbygning på det landsdækkende 4G-mobilnetværk. 5G giver mulighed for dedikerede og sikre netværksløsninger til virksomheder, pålidelige netværk til robotter og automatisering i industrien samt understøtter lav latency krævende realtime løsninger. Men sin høje kapacitet er 5G med til at understøtte den voksende mængde IoT-løsninger.
  • 5G-netværket vil bestå af flere netværksstykker. Disse netværk kan tilpasses til forskellige behov samt brugere og fungerer, som om de er uafhængige netværk, selv om de tilhører det samme fysiske 5G-netværk. Det giver højere hastigheder, minimal ventetid og et mere pålideligt netværk.
  • Latency er den tid, det tager for et budskab at rejse på tværs af et netværk eller over internettet. Jo kortere den periode er, jo lavere latens. I dag er der typisk en latency på 30-60 ms. og med 5G forventes denne at komme ned på under 10ms.

Regions

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og Asien, og på verdensplan hjælper vi 172 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.400 medarbejdere, har 57 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.