Telenor øger værn mod digitalt identitetstyveri

Telenor øger værn mod digitalt identitetstyveri

Alt for mange danskere genbruger deres passwords på tværs af tjenester og er dermed i risiko for identitetstyveri og svindel med NemID, bank- og kreditkort. Derfor udvider Telenor nu løsningen NetSikker Plus med servicen ID Vagt, som hjælper med at beskytte dine personlige oplysninger på nettet og advarer dig, hvis de er med i et datalæk.

Mere end hver tredje dansker er bekymret for identitetstyveri og svindel med Nem-ID, bank- og kreditkort. Det viser en undersøgelse blandt mere end 1.100 danskere foretaget af analyseinstituttet Norstat på vegne af Telenor. Og frygten er ikke ubegrundet. Tal fra Danmarks Statistik fra 2020 viser nemlig, at halvdelen af befolkningen genbruger deres kodeord til sociale medier på andre tjenester, mens hver ottende bruger samme login på sociale medier og NemID.

Derfor lancerer Telenor nu servicen ID Vagt som en del af produktet NetSikker Plus. ID Vagt kan hjælpe dig med at beskytte dine personlige oplysninger på nettet og advare dig via e-mail, hvis de er med i et datalæk, så du hurtigt kan reagere og ændre dit password.

”Som leverandør af digital infrastruktur har vi et ansvar for at passe på vores kunder og hjælpe dem med at færdes trygt og sikkert på nettet. Internettet er et fantastisk sted med uendelige muligheder, og det skal vores kunder kunne nyde – og samtidig føle sig helt trygge ved, at Telenor har deres ryg, hvis uheldet er ude,” siger Christian Hoffmann, der er direktør for privatmarkedet hos Telenor.

En farlig kombination af oplysninger

Telenor inkluderede tidligere på året servicen NetSikker i alle mobilabonnementer til privatkunder. NetSikker fungerer som en forsikring og dækker brugeren af abonnementet i sager, der omhandler digitale krænkelser, såsom publicering af uønsket indhold uden samtykke, digital mobning og falske profiler.

Siden fulgte NetSikker Plus, som for 49 kr./md. dækker hele familien mod digitale krænkelser og ID-tyveri, fx hvis et familiemedlems personoplysninger bruges til at optage lån eller købe varer uden samtykke. Nu breder Telenor Netsikker Plus ud til også at inkludere ID Vagt.

ID Vagt kan holde øje med op til fem e-mails og advare brugeren, hvis en af dem optræder i et datalæk. Det vil ikke nødvendigvis betyde, at brugeren er blevet hacket, men er som oftest tegn på, at en hjemmeside, hvor man har brugt sin e-mail som brugernavn, har haft et sikkerhedsbrud.

Det kan betyde, at e-mailen og muligvis passwordet er tilgængelige på ”the dark web”, og det kan få store konsekvenser – især hvis man hører til den halvdel af befolkningen, som bruger samme password til flere tjenester. Det er nemlig ofte kombinationen af personlige oplysninger såsom adresse og CPR-nummer, som hackere kan finde på forskellige tjenester og sociale medier, der i værste fald kan medføre, at de kan optage lån eller købe varer i dit navn og for dine penge.

”Som udgangspunkt bør man aldrig genbruge sit password, men virkeligheden er desværre, at mange gør det alligevel – i et eller andet omfang. Derfor vil vi gerne sikre, at vores kunder får hurtig besked, hvis deres oplysninger florerer på nettet, så de kan nå at reagere og ændre deres password, inden det er for sent,” siger Christian Hoffmann fra Telenor.

telenor.dk kan du lige nu teste ID Vagt og se, om din e-mail optræder i et datalæk.

Om ID Vagt

• ID Vagt holder øje med dine personlige oplysninger på nettet og advarer dig via e-mail, hvis de er med i et datalæk. ID Vagt kan holde øje med op til fem e-mailadresser.
  • ID Vagt er en del af NetSikker Plus, hvor du og hele din husstand er beskyttet, hvis I bliver udsat for digitale krænkelser og ID-tyveri.
  • Telenor opbevarer ikke de oplysninger, du indtaster i ID Vagt. De ligger hos EyeonID, som ID Vagt udbydes i samarbejde med. EyeonID er PCI DSS-certificerede, hvilket betyder, at de lever op til de samme sikkerhedskrav, som også er gældende for banker og kreditkortudbydere og skal sikre, at kunderne er beskyttet mod ID-tyveri ved onlinehandel.
  • ID Vagt adskiller sig bl.a. fra andre lignende tjenester ved at kombinere automatiske og manuelle søgninger på nettet efter datalæk. ID Vagt differentierer desuden mellem forskellige risikoprofiler i tilfælde af datalæk og giver brugeren konkrete anbefalinger ud fra dem.

Om undersøgelsen

Repræsentativ undersøgelse foretaget af Norstat på vegne af Telenor i perioden 28. januar til 3. februar 2021 blandt 1.171 danskere på 18 år eller derover.

”It-anvendelse i befolkningen 2020” fra Danmarks Statistik er tilgængelig på https://www.dst.dk/da/Statistik/Publikationer/VisPub?cid=29450

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.