Telenor tester samtaler på 4G-nettet

Telenor har gennemført den første samtale på sit 4G-net, som hidtil kun har været brugt til datatransmissioner. Kunderne kan se frem til 4G-samtaler (også kaldet VoLTE) i løbet af 2015.

Telenor har gennemført det første opkald på sit 4G-net. Det skete i Telenors netværks-testcenter i Aalborg på netværksudstyr fra Nokia Networks, der er leverandør af Telenors såkaldte core-netværk. Core-netværket er den del af mobilnetværket, hvor teleselskaber udvikler og udruller nye tjenester til kunderne.

Fordelen ved at bruge 4G-nettet til samtaler er blandt andet, at opkald etableres lynhurtigt, sådan som det sker på denne video fra Aalborg. Til sammenligning kan det i dag tage 10 sekunder eller mere at etablere et opkald, fordi smartphonen skal bruge tid på at skifte fra 4G- til 3G- eller 2G-nettet. En anden fordel er, at kunderne vil kunne føre samtaler på 4G uden at være afhængig af 2G- og 3G-dækning, hvilket bliver stadig mere relevant i takt med, at 4G-dækningen udbygges.

Telenor forventer i løbet af 2015 at kunne åbne for, at kunderne kan foretage 4G-samtaler. Inden 4G-tale lanceres kommercielt, vil Telenor sammen med Nokia Networks foretage en lang række tests for blandt andet at sikre, at samtaler problemfrit kan flyttes fra 4G- til 3G- eller 2G-nettet, hvis man i løbet af samtalen bevæger sig ud af 4G-dækningsområdet. Testene skal desuden bruges til at sikre, at samtalekvaliteten på 4G er høj, også mens der er stor datatrafik i nettet. Samtaler på 4G-nettet kaldes i televerdenen Voice over LTE (LTE er en anden betegnelse for 4G) eller bare VoLTE.

”Forleden blev vi færdige med danmarkshistoriens største netværksprojekt, da vi efter næsten to års arbejde blev færdige med at lægge vores netværk sammen med Telias. Men selvom vi har det stærkeste netværk, klør vi på for fuld damp i 2015, og VoLTE bliver bare ét af flere innovative tiltag fra vores side i 2015,” siger Telenors netværksdirektør Kim Krogh Andersen, der på vedlagte billede ses sammen med core program manager Anders Jacobsen fra Nokia Networks.

4G-samtaler leveres i HD voice-kvalitet, som giver langt bedre lyd end traditionel mobiltelefoni. Allerede i dag leverer Telenor HD voice-samtaler i sit 3G-net. Forudsætningen for at få den gode lydoplevelse er, at begge ender af samtalen befinder sig på Telenors netværk, samt at begge har HD voice-parate telefoner.

VoLTE er den seneste i rækken af netværksteknologier, som Telenor udruller i samarbejde med Nokia Networks, der har været leverandør til Telenors danske core-netværk siden 1992.

Om Telenors mobilnetværk

Telenor har 4.150 mobilmaster i Danmark, hvilket er 20 procent flere master end det selskab, der har næstflest. Telenor laver cirka 500 dækningsforbedringer over hele landet i 2014:

• 400 eksisterende 3G-master får tilføjet 4G for at sikre høje hastigheder på mobilt internet til en lang række mindre byer.
  • 85 eksisterende 2G-master får tilføjet 3G, hvilket skaber langt bedre internetoplevelser på smartphones og tablet pc’er i de områder, hvor masterne står.
  • Telenor opfører cirka 20 helt nybyggede master for at sikre bedre tale- og datadækning lokalt.

Telenor har i 2014 desuden foretaget en række netværksforbedringer, som højner kvaliteten og øger kapaciteten:

• Åbnet for bedre samtalekvalitet over hele landet med HD voice (læs mere her).
  • Fordoblet datakapaciteten i 3G-netværket for at sikre gode, mobile datahastigheder til mange samtidige brugere.
  • Fordoblet kapaciteten og dermed datahastighederne i 4G-nettet over hele Danmark.
  • Åbnet for 3G-dataforbindelser i Københavns metro (læs mere her).

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 13 lande, og på verdensplan hjælper vi 208 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1500 medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.