Danske børn får den første mobil i 2. klasse

Et nyt skoleår er ofte anledningen til, at børn får deres første mobiltelefon – men hvor gammel synes danskerne egentlig, at børn skal være for at få egen mobil? Det har Telia og YouGov spurgt danskerne om.

10 år. Det er den alder, hvor danskerne generelt mener, at børn er gamle nok til at få deres første mobiltelefon.

Reelt får danske børn dog oftest deres første mobil en del tidligere, når de er 8 år (8,6), altså ofte mens de går i anden klasse. Typisk får skolebarnet en mobiltelefon i forbindelse med et nyt klassetrin og nye hverdagsrutiner. Her skaber mobiltelefonen tryghed, hvis barnet fx selv skal gå til og fra skole og fritidsaktiviteter.

”Vi oplever hvert år omkring skolestart en stigende efterspørgsel på ’børnevenlige’ mobiltelefoner. Det vil sige robuste og ikke alt for dyre modeller med et tilhørende abonnement, der er tilpasset barnets behov for fx at kunne kommunikere med forældre, søskende og kammerater,” siger privatkundedirektør Christoph Nørgaard fra Telia.

Gennemsnitsalderen for mobildebuten varierer i de forskellige landsdele. De yngste mobilejere finder vi i København, hvor den gennemsnitlige mobildebutant er 8,3 år, mens de nordjyske børn må vente yderligere et år, før de får deres egen telefon.

Med erhvervelsen af en smartphone får børnene samtidig adgang til en hel verden af webindhold, sociale medier, online spil, apps, chat og skype mv. Det er derfor vigtigt, at forældrene hjælper børnene med at forstå de muligheder – og udfordringer – det medfører.

”Adgangen til den digitale verden er en stor åbenbaring. Vi opfordrer derfor forældrene til at engagere sig i det nye univers, som børnene bevæger sig ind i, og at hjælpe dem med at agere i det. Som forælder kan det være en god ide at sætte sig ind i de tjenester, teleselskaberne stiller til rådighed for at beskytte børnene mod de værste faldgruber. Det kan fx være børnevenlige abonnementer med forbrugskontrol og spærring for overtakserede tjenester,” siger Christoph Nørgaard.

De fleste teleselskaber tilbyder rådgivning om adfærd, sikkerhed og forbrug på mobiltelefonen.

Som en særlig hjælp til forældrene har Telia udviklet de to foldere ”God mobilstil for børn” og ”God mobilstil for teenagere”, som kan danne ramme om gode samtaler om, hvad mobilen skal bruges til. De to foldere kan findes her.

• mobil
  • smartphone