Sådan fejrede danskerne nytår med mobilen

Hele 6.448.116 sms'er blev sendt i Telias netværk i det forskudte døgn fra klokken 06 d. 31. december til klokken 06 d. 1. januar 2015.

Da det gik vildest for sig med nytårs-sms'erne klokken 00:30, blev der sendt hele 257 sms'er i sekundet, hvilket var mere end dobbelt så intenst som på en almindelig onsdag. Selve antallet af sms'er ligger også højere end normalt - nærmere bestemt 23 %.

"Det er traditionen tro lidt efter midnat, at vi ser sms-trafikken peake. Her er det oplagt at gribe mobilen og sende en hilsen til familie og venner, netop som vi er trådt ind i det nye år," siger David Engstrøm, pressechef i Telia.

Datatrafikken tegner også et tydeligt billede af, hvordan danskerne deler billeder og videoer fra nytårsaften.

"Hvis vi kigger på datatrafikken, kan vi se, hvordan danskerne nyder aftenen i godt selskab med god mad og festligheder, og det er faktisk først dagen derpå, hvor vi i stor stil deler billeder og videoer fra aftenen før. Og mon ikke, at det høje dataforbrug på årets første dag også inkluderer nogle streamingfilm og serier fra HBO på sofaen," siger David Engstrøm.

Hele 128 TB data røg gennem Telias netværk den 1. januar, hvilket er 17 % højere end på en almindelig hverdag.

• nytår
  • trafik
  • data
  • sms