Skal din nye chef se dine gamle festbilleder?

Vi elsker vores sociale medier, men vi er også bevidste om ikke at blotte os unødigt. Telia har lavet en undersøgelse af danskernes sikkerhedsadfærd på Facebook og giver her fem gode råd til, hvordan du sikrer dig, at ikke alle kan se dine gamle festfotos fra Kos eller billederne fra den vilde festivalsommer.

I går var det præcis otte år siden, Zuckerberg & Co. åbnede op for Facebook, så alle med en mailadresse kunne oprette en profil på netværket. Det skete den 26. september 2006, og siden da er det gået stærkt. Året efter var der godt 9.000 danskere på Facebook, og i dag er vi mere end tre millioner samlet på netværket.

Dermed er Danmark et af de lande i verden, hvor der er flest borgere på Facebook, og vi er blevet temmelig erfarne i at navigere på det sociale medie. Ikke mindst er vi bevidste om, at alt det indhold, vi nu gennem en del år har lagt op på Facebook, ikke skal give bagslag - hverken privat eller professionelt.

En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Telia viser således, at flere end 2/3 af alle danskere med en Facebook-profil har organiseret sine kontoindstillinger, så ikke alle kan se deres fotos og statusopslag. Det gælder eksempelvis både kolleger, (kommende) arbejdsgivere og familiemedlemmer, børn og forældre.

Der er en overvægt af kvinder blandt de mest forsigtige Facebook-brugere. Derudover svarer mere end en tredjedel af den gruppe, der ikke har sat begrænsninger på deres profil, at det primært skyldes, at de ikke ved, hvordan man ændrer indstillingerne, eller at de ikke har haft tid til at gøre det. Derfor kommer her fem gode råd fra Telias ekspert på sociale medier:

”Først og fremmest handler det om at tage stilling til, hvor åben og tilgængelig man vil være på de sociale medier. De fleste sociale medier giver brugerne værktøjer til at styre, hvilke oplysninger der er synlige på profilen, og det kan være en rigtig god ide at sætte sig ind i det, så man undgår at dele noget, man gerne ville have været foruden,” siger Camilla Wilfert, ekspert i sociale medier hos Telia.

1.  Tag testen og se, hvad dine venner og ”ikke-venner” kan se på din Facebook-profil og opsæt dine privatindstillinger ud fra det. Gå ind i genvejen til privatindstillinger og vælg ”Hvem kan se mit indhold” og derefter ”Vis som”.

2.  Vælg med omtanke, om alle skal kunne se dit indhold, eller om det kun skal være dine venner på Facebook. Under dine privatindstillinger kan du selv vælge, hvem der skal kunne se dine opslag.

3.  Indstil din Facebook-profil til, at du altid skal godkende indhold, du er tagget i, før det lægges på din Timeline. Dette kan du også gøre under dine privatindstillinger.

4.  Brug Facebooks listefunktion til at opdele dine kontakter i grupper alt efter, om de skal kunne se posts, fotoalbums, videoer, mm. Gå ind på din egen profil og klik på dine venner. Her kan du organisere dine venner i grupper og sætte forskellige indstillinger for, hvad hver enkelt gruppe skal have adgang til at se på din profil.

5.  Aktivér Instagrams funktion ”Opslag er private” for at godkende nye følgere af din profil. I modsætning til Facebook er Instagram ikke bygget op om gensidig godkendelse af tilhørsforhold. Derfor vil man typisk have flere følgere, som man ikke nødvendigvis kender. Ved at slå funktionen til under ens profil, undgår man, at uvedkommende har adgang til ens billeder.

• telia
  • mobilvaner
  • sociale medier

Telia i Danmark er en del af TeliaSonera koncernen, som er den førende telekommunikationsvirksomhed i de nordiske og baltiske lande, med virksomheder i Spanien samt i en række lande i Eurasien, inklusiv Rusland og Tyrkiet. Ved udgangen af 2013 havde TeliaSonera en omsætning på 101,7 milliarder svenske kroner, og 189 mio. kunder (72,5 mio. på hjemmemarkederne og 116,5 mio. igennem delvist ejede selskaber). TeliaSonera er noteret på børserne i Stockholm og i Helsinki. Telia i Danmark udbyder mobil og fastnettelefoni til både privat- og erhvervskunder samt bredbåndsforbindelser og data-services. Telia havde i 2013 en omsætning på 4,6 milliarder danske kroner. Enkelthed og service er vigtigt for at vi kan skabe profitabel vækst og værdi for vores kunder og ejere. Læs mere på www.telia.dk