Danskerne betaler 550 millioner for meget for julegaverne

Vi ved det alle sammen: De dyrt indkøbte julegaver kommer på udsalg 3. juledag og man er fuld af ærgrelse over at have betalt for meget. De fleste har været i situationen, men det er både ubehageligt og besværligt at skulle tilbage til butikken for at få prisforskellen refunderet. Men nu har en ung nordmand sørget for at danskerne – helt automatisk – kan købe julegaver til udsalgsprisen.

Danskerne kommer i år til at betale over en halv milliard for meget for julegaverne, hvis de ikke passer på. Det har den fremadstormende norske startup virksomhed Tjommi beregnet. Iflg. Dansk Erhverv bruger danskerne omkring 8,2 milliarder på julen. En undersøgelse foretaget af norsk TV2 viste for et par år siden, at ca. 1/3 af alle julegaver falder i pris. Tjommis egne tal bekræfter at priserne i gennemsnit falder med 20% og dermed kommer Tjommi frem til den halve milliard.

Tjommi er en app men knap 15.000 danske brugere, der automatisk skaffer tilbagebetalinger fra nogle af de mest populære butikker blandt danskerne som eksempelvis Elgiganten, Power, Jysk og Zalando. På det seneste – ikke mindst omkring Black Friday - har Tjommi alene i Danmark skaffet brugerne over 100.000 kr. tilbage i forbindelse med prisfald efter indkøbet. Et eksempel var brugeren Anders, der havde købt et TV hos Elgiganten. Efterfølgende faldt prisen med knap 2.000 kr. Det fangede Tjommi og sørgede for, at Anders fik prisforskellen refunderet.

”Mange butikker reklamerer med prisgaranti, så kunderne kan få penge retur, hvis en vare falder i pris. Det er imidlertid langt fra alle, der bryder sig om at konfrontere en butik med, at de har nedsat prisen på en vare, man selv lige netop har købt til fuld pris. Ved at lade Tjommi håndtere dialogen med butikkerne, slipper man som kunde for selv for at bede om rabatten,” fortæller 25-årige Henrik Johannessen, der er stifter og CEO i Tjommi.

Tjommi opfordrer forbrugerne til alene at handle i butikker, der har prisgaranti. Ved nethandel er det ikke noget problem – der har man altid 14 dages returret som man kan bruge, hvis varen falder i pris. Det er dog ikke alle butikker, der altid har lige stor lyst til at leve op til den prisgaranti, de selv har stillet. Derfor rater Tjommi også butikkerne med ”The Tjommi Score”, som rangerer butikkerne efter hvor kundevenlige, de er, når det kommer til at udbetale prisforskellen til kunden. Scoren baserer sig blandt andet på, om butikken udbetaler pengene kontant, om de udbetaler via gavekort, og om hvor hurtigt de tilbagebetaler.

”Nogle af butikkerne kan være svære at få i dialog og dermed overholder de ikke den prisgaranti, de selv har udstedt. Eller også prøver de at få det til at lyde som om kundens vare er en lille smule anderledes end den vare, der er sat billigere til salg. Men vi trykker på alt, hvad vi kan, for at skaffe vores brugere deres penge,” siger Henrik Johannessen.

Tjommi er et norsk udtryk for ven, og det er lige præcis det, som tjenesten gerne vil være, når danskerne køber varer i butikker og på nettet. Tjommi tilbyder gratis at holde øje med om priserne falder. Ens nye norske ven holder øje med, om en vare, man har købt, bliver sat ned i pris inden for den periode, hvor butikken tilbyder prisgaranti - eller, hvis det er et onlinekøb, inden for tidsgrænsen for at kunne returnere varen. Sker det, kontakter Tjommi butikken for at få differencen udbetalt til forbrugeren. I alt har Tjommis danske brugere registreret køb for mere end 50 mio. kroner.

Tjommi har indtil videre arbejdet for at få penge tilbage på køb for over 20 mio. kroner

• Livsstil

Vidste du, at du kan få penge tilbage, hvis prisen falder efter dit køb? Tjommi hjælper dig med at få denne forskel tilbage. Automatisk!