​Fire kultur-ideer belønnet med tusindvis af kroner

Kulturregion Trekantområdet har netop uddelt 271.570 kroner til 4 projekter, der på hver deres måde bidrager med noget nyt til Trekantområdets kulturliv. Der er mulighed for at søge puljen igen i efteråret.

Operafans og kor-entusiaster kan se frem til et par store oplevelser i Trekantområdet det kommende år. I efteråret 2017 opfører Fredericia Byorkester i samarbejde med tre amatørkor Johannes Brahms korværk "Ein deutsches Requiem" for at markere reformationsjubilæet. Og i april næste år får Vejle Musikteater besøg af Kiev Operaen og forestillingen AIDA.

Begge projekter er i den grad med til at sætte Trekantområdet på landkortet som kulturmetropol med oplevelser i særklasse, og derfor er de blevet tildelt støttekroner fra Kulturregion Trekantområdets åbne pulje.

”Vi synes, det er fantastisk, at vores borgere har mulighed for at få sådanne kulturoplevelser i deres eget lokalområde. Trekantområdet har i forvejen mange kulturoplevelser at byde på året rundt, og nu får vi altså også et storslået korværk skabt på tværs af kommunegrænser og opera i verdensklasse”, siger Lars Ejby Pedersen, formand for Kulturregion Trekantområdet.

Udover at give tilskud til store kulturoplevelser, støtter Kulturregion Trekantområdets åbne pulje også ideer, der fremmer kulturelt entreprenørskab og gode udviklingsmuligheder for områdets unge talenter. Og netop disse kriterier opfylder to andre projekter, som derfor også har fået tilskud.

Det er JazzHouse Pitstops Kulturtalenter – en videreudvikling af foreningen Jazz i Trekantens arbejde med at skabe en levende musikscene for ung jazz, drevet af unge frivillige. Ideen er at udvide med et mentorforløb i kulturelt entreprenørskab for unge, hvor de kan snuse til livet som kultur- og musikarrangør og tilegne sig grundlæggende færdigheder i at udvikle, planlægge og gennemføre kulturprojekter i kreativt fællesskab med andre.

Projektet Improcamp er sat i søen af Ungdommens Hus i Fredericia og Lydpaletten. De vil lave en årlig sommerlejr for unge musikspirer i Trekantområdet. Deltagerne vil blandt andet blive undervist af professionelle musikere.

Lars Ejby Pedersen er godt tilfreds med forårets uddeling af midler fra Kulturregion Trekantområdets åbne pulje. Men der er flere penge at komme efter, så han opfordrer alle idérige kulturaktører til at søge, når puljen åbner igen i efteråret. Fristen er 1. oktober.

”Vi hører meget gerne fra projekter, som kan være med til at løfte områdets kulturliv ved enten at kunne præsentere storslåede kulturoplevelser eller ved at være med til at skabe fremtidens kulturaktører og kunstnere”, siger han.

Se mere på www.trekantomraadet.dk/om/#kulturmetropol

• Kunst, kultur, underholdning