​Vejen i hård konkurrence om VM værtskab

Ikke færre end 5 byer kæmper om værtskabet af VM i Maraton Kano og Kajak i 2023. Snart falder afgørelsen, og Vejen tror fortsat på sin chance.

Fredag den 15. marts skal Vejen kommune og Trekantområdet Danmark præsentere deres bud på VM-værtskabet foran det internationale kano og kajakforbund på et møde i Bejing.

Vejen får hård konkurrence af Bratislava (Slovakiet), Gyor (Ungarn), Metkovic (Kroatien) og Ningbo (Kina), men borgmester Egon Fræhr spår, at der er gode chancer for, at verdens bedste kano- og kajakroere skal til Danmark i 2023.

- Jeg synes, vi stiller med et rigtig stærkt bud. Vi skiller os ud, fordi vores ansøgning er bygget op om vikingetemaet, som Jels jo netop er kendt for. Så vi krydser fingre for, at det lykkes at hive mesterskabet til vejen. Det vil være med til at brande vores smukke kommune og samtidig vise nogle af de anvendelsesmuligheder, Søbadet i Jels har, siger han.

Vejens bud adskiller sig også fra de andre ved, at det forventede antal deltagere og ledere vil kunne bo på Vejen Idrætscenter, og man derfor vil kunne skabe en slags kompakt VM-by omkring centret, hvilket vil give en helt særlig stemning.

Ansøgningen er blevet lavet i et samarbejde mellem Trekantområdet Danmark, Dansk Kano og Kajak Forbund (DKF) og Sport Event Denmark. Mikkel von Seelen, der er chefkonsulent for sport & event i Trekantområdet Danmark, er glad for, at Vejen har budt ind på værtskabet.

- Et verdensmesterskab i maraton kano og kajak passer perfekt ind i Trekantområdets profil som hjemsted for internationale events inden for outdoor-sport, hvor vi har de perfekte rammer. De kommende år byder på en masse store sportsbegivenheder i Trekantområdet, og det vil være rigtig dejligt, hvis vi også kan føje en førsteklasses vand-event til listen, siger han.

I 2020 skal der således væres VM i orienteringsløb i Kolding, Vejle og Fredericia, i 2021 får Tour de France etapestart i Vejle, mens Haderslev i 2022 er vært for VM i mountainbike-maraton.