Storslåede kunstværker kickstarter Trekantområdets Festuge

To af Trekantområdets markante kulturbygninger får tilført en ekstra dimension, når Trekantområdets Festuge skydes i gang 1. september. Festugen indvies nemlig med afsløringen af to store, internationale kunstværker i Skulpturparken i Billund (ved Billund Centret) og ved keramikmuseet CLAY i Middelfart.

Kunstværkerne, der består af iøjnefaldende orange bånd, monteres i bogstavelig forstand på de to kulturbygninger og danner nye figurer med storslåede organiske former, som de besøgende kan gå på opdagelse i.

Det er den New York-baserede arkitekt- og kunstnergruppe Behin Ha Design Studio, der står bag de spektakulære kunstværker, der både danner lyde i vinden og former små, åbne rum, hvor de besøgende får oplevelsen af at være sammen – uden at være for tæt på hinanden.

Kunstværkernes navn er ”Together Apart” og de taler både ind i den nye virkelighed med corona, social distance og ind i årets festugetema ”På den anden side”, der også har fået ekstra aktualitet.

- I år er det ottende gang vi holder Trekantområdets Festuge. Festugen er år for år vokset til en af områdets største kulturbegivenheder. Men i år er intet som det plejer. Vi kickstarter den alternative udgave af festugen med et stort udendørs kunstprojekt. De to kæmpe værker ”Together Apart” skal skabe masser af opmærksomhed på vores fantastiske kulturliv og tiltrække publikum. Vi vil gerne overraske publikum og inviterer dem til at opleve kunst med alle deres sanser, siger Jesper Elkjær, formand for Kulturregion Trekantområdet, der står bag Trekantområdets Festuge.

Som følge af coronasituationen er programmet for festugen strukket ud over det meste af efteråret og eventsene justeret, så der ikke bliver samlet for mange mennesker til en event.

- På denne måde kan vi stadig mødes og fejre Trekantområdets sprudlende kulturliv og støtte op om lokale kunstnere og kulturaktører, siger Jesper Elkjær.

Kunstprojektet ”Together Apart” er støttet af Statens Kunstfond og Region Syddanmark.

FAKTA

På festugens Facebook og www.trekantfest.dk kan man følge med i nyheder og programmet for festugen. Her kan man også se et interview med kunstneren og arkitekten bag ”Together Apart” Behrang Behin og et visualiseret smugkig på de kommende installationer.

Pressekontakt:

Jesper Elkjær, formand for Kulturregion Trekantområdet, tlf. 2080 3636

Pernille Holmskov, kultur- og eventchef i Trekantområdet Danmark, tlf. 2134 7994

• Kunst, kultur, underholdning

• festuge
  • kultur
  • kulturmetropol
  • kunst
  • trekantområdet
  • trekantområdets festuge
  • underholdning
  • #trekantfest

• Syddanmark

Trekantområdets festuge strækkes i 2020 over hele efteråret, hvor de 7 kommuner byder på en perlerække af kulturoplevelser. Programmet for festugen kan ses på www.trekantfest.dk når det offentliggøres ultimo august.

Trekantområdets Festuge er både folkelig og finkulturel. Den er én gigantisk smagsprøve på, hvad kulturlivet i Trekantområdet har at byde på – tilsat stærke nationale og internationale krydderier. Helt særligt for Trekantområdets Festuge er, at en del af arrangementerne er blevet til i et samarbejde mellem områdets borgere, foreninger og kulturinstitutioner, der er gået sammen på tværs af kommunegrænserne for at skabe et event til festugen. Ofte skabt til lige netop det sted, det foregår.

Trekantområdets Festuge har til formål at synliggøre områdets mange kulturtilbud. Bag arrangementet står Trekantområdet Danmark, de syv kommuner i Trekantområdet (Billund, Fredericia, Haderslev, Middelfart, Kolding, Vejen og Vejle), lokale kulturinstitutioner, en række private aktører og et hav af frivillige ildsjæle. Kulturministeriet og Trekantområdet Danmark yder den nødvendige økonomiske støtte, der gør arrangementet muligt.

Pernille Holmskov

Kultur- og eventchef Kultur 21347994