Sådan rejser danskerne i julen

Sådan rejser danskerne i julen

Nordjyderne er ikke ligeså søgelystne som københavnerne og familierne rejser mere end pensionisterne. Her er danskernes rejsetendenser i julen.

Med alle helligdage placeret på hverdage, falder jul og nytår godt i år og det får flere til at rykke julefejringen til udlandet. TUI i Danmark har kigget på alt fra søgehistorik til bestillingsmønstre og samlet det hele nedenfor i én stor oversigt.

Nordjyderne bliver hjemme

Søgehistorik, filtreret efter landsdele, viser en klar nummer et og en klar nummer fem. København og Sjælland indtager således førstepladsen som det mest rejselystne område, mens Nordjylland indtager en klar sidsteplads på samme liste. På anden-, tredje- og fjerdepladsen følger henholdsvis Fyn, Midtjylland og Sønderjylland, med ligeligt fordelte tal.

Børnefamilierne vil afsted

45-54-årige er den mest rejselystne danske aldersgruppe i Danmark denne jul. Anderledes står det til hos aldersgruppen 65+, der ellers er blandt den mest berejste aldersgruppe på årsbasis. 65+ oplever således et stort fald for julerejser sammenlignet med sidste år. Den største fremgang ser TUI i år hos de 35-44-årige. Tallene understreger, at det hovedsageligt er børnefamilierne, der vil til udlandet denne jul.

Langdistance hitter

Listen over de destinationer, hvor flest danskere rejser til i julen, domineres af eksotiske rejsemål langt væk hjemmefra og to af de mest klassiske destinationer i Europa. Her holder TUIs gæster jul i udlandet:

1. Gran Canaria
2. Phuket
3. Tenerife
4. Krabi
5. Den Dominikanske Republik

Børnevenlige hoteller med mange stjerner

Når børnefamilierne skifter julen herhjemme ud med en tur til udlandet, spares der ikke på noget. Det afspejles i listen over de mest populære hoteller denne jul på hver destination, som alle har det tilfælles, at de ikke kommer under fire stjerner, er børnevenlige og har All Inclusive inkluderet eller som tilvalgsmulighed:

Gran Canaria: RIU Vistamar, 4+, All Inclusive
Phuket: TUI Blue Mai Khao Lak, 4+, All Inclusive som tilvalgsmulighed
Tenerife: RIU Buena Vista, 4-stjernet, All Inclusive
Krabi: Safitel Krabi Resort, 5-stjernet, All Inclusive som tilvalgsmulighed
Den Dominikanske Republik: Chic By Royalton, 5-stjernet, All Inclusive

Tags

TUI Nordic er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Koncernen tilbyder pakkerejser, fly og krydstogt og blev etableret i Danmark i 1967. TUI Nordic består af TUI i Danmark, Sverige, Norge og Finland, samt Nazar og flyselskabet TUI fly Nordic. Koncernen ændrede navn til TUI i 2016 og har siden år 2000 været en del af TUI Group, verdens førende rejsekoncern, som opererer på mere end 180 destinationer verden over. TUI Group har base i Tyskland og er børsnoteret på FTSE 100 og tyske MDAX. TUI Group har 70.000 ansatte i mer end 100 lande og tilbyder sine over 21 millioner kunder en heldækkende service fra booking til hjemkomst. TUI dækker med sin virksomhed hele den turistiske værdikæde, hvilket indbefatter ledende rejsearrangører, 1.600 rejsebyer i Europa, fem europæiske flyselskaber med mere end 130 kort- og langdistancefly og mere end 380 TUI-ejede hoteller, herunder premium brands som RIU og Robinson. Med 17 krydstogtskibe som MS Europa, luksusskibet MS Europa 2, TUI Cruises’ Mein Schiff-flåden og fartøj under varemærket Marella Cruises i Storbritannien, er TUI også en velpositioneret koncern på det hastigt voksende krydstogstogtsmarked. Globalt ansvar for bæredygtig økonomi, økologi og socialt ansvar er grundlæggende for forretningen. TUI Nordic var det første af de større rejseselskaber i Norden til at klimakompensere for egne fly og hoteller tilbage i maj 2019. Som den eneste rejsekoncern i verden er TUI medlem af FN’s Global Compact.

Mikkel Hansen

Pressekontakt Pressechef / Communication Manager +45 33 47 90 75

TUI tilbyder hotelophold, krydstogt, flytransport og udflugter

TUI er verdens førende rejsekoncern og den største spiller på det nordiske rejsemarked. Vi arbejder globalt og har en vision om at tilbyde vores gæster en tillidsfuld, unik og inspirerende oplevelse.

TUI Danmark
Gammel Kongevej 60