Lübeck Stand up paddling på Mühlenteich. Copyright LTM/Olaf Malzahn

126 rejsejournalister og influencere udforsker det grønne Tyskland

I løbet af i dag tager German National Tourism Board (GNTB) imod 126 journalister og influencere fra 25 lande i Lübeck. De skal deltage i årets Incoming & Brand Summit med overskriften "Rejser i en tid med klima- og værdiforandringer," og efter 2 overnatninger i Lübeck, rejser alle 126 deltagere videre ud i det tyske rejseland på bæredygtige kultur- og naturrejser. Fra Danmark deltager 5 journalister og 3 influencere.

"Bæredygtig turisme kan yde et effektivt bidrag til at reducere konsekvenserne af klimaforandringerne og en klar positionering af Rejselandet Tyskland som et brand for bæredygtig kvalitetsturisme, dette er nøglen til en succesfuld fremtid," siger Petra Hedorfer, formand for GNTB's bestyrelse. "Topmødeformatet giver os mulighed for at fokusere på at gøre en udvalgt gruppe af internationale journalister og influencere af høj kaliber, fra vores vigtigste kildemarkeder, fortrolige med Rejselandet Tysklands værdier." fortsætter hun.

Christian Martin Lukas, administrerende direktør for Lübeck og Travemünde Marketing GmbH, tilføjer: "At være vært for dette format er en stor anerkendelse fra GNTB. Vores årelange og konsekvente arbejde med at udvikle turistkonceptet betaler sig," forklarer han. "Vi er glade for at kunne vise Lübeck fra sin smukkeste og mest bæredygtige side."

Lübeck Bunte Häuser im Malerwinkel an der Obertrave. Copyright "LTM/Olaf Malzahn

I morgen, den 8. juni, åbner Petra Hedorfer topmødet, hvor hun fortæller om brandet 'Germany Simply Inspiring' ud fra en bæredygtig kontekst. Jason McGrath, Executive Vice President og Head of Corporate Reputation hos Anholt-Ipsos Nation Brands Index, vil præsentere de aktuelle forskningsresultater om positioneringen af Tyskland som rejsedestination. Barbara Schwartz, leder af marketing og kommunikation hos Lübeck Travemünde Marketing GmbH, vil præsentere området med overskriften "Lübeck - Travemünde: En juvel i Nordtyskland". Lübeck og Travemünde Marketing GmbH er GNTB's samarbejdspartner ved arrangementet.

Om eftermiddagen vil journalisterne deltage i en paneldebat omhandlende den bæredygtige positionering af Rejselandet Tyskland. Panelet består af førnævnte Jason McGrath, Alexander Tolweth, salgsdirektør Deutsche Lufthansa AG og Max-Christian Lange, Head of Public Affairs for bæredygtighed, Deutsche Bahn AG.

Parallelt vil de deltagende influencere deltage på workshops, hvor Slesvig-Holsten og Mecklenburg-Vorpommern fortæller om, hvordan de udvikler og arbejder med bæredygtig turisme.

Lübeck Travemünde Seebad, Naturstrand Brodtener Steilufer. Copyright Olaf Malzahn

Journalisterne vil også få mulighed for at afprøve workshops i Lübeck efter topmødet, inden de alle, dagen derpå, drager ud i Rejselandet Tyskland.

"Det er en enestående oplevelse at være med til at sende så mange dygtige formidlere ud i Rejselandet Tyskland på en og samme tid, og gøre opmærksom på alle de bæredygtige kultur- og naturoplevelser som landet har at byde på" siger Bo Schou Lauridsen, Turistchef hos Tysk Turist Information.

Den tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation. GNTB repræsenterer Tyskland som rejsemål på vegne af forbundsministeriet for økonomi og klimabeskyttelse og finansieres af dette på grundlag af en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. I tæt samarbejde med sine partnere fra den tyske rejsebranche, foreninger og erhvervsvirksomheder udvikler GNTB strategier og markedsføringskampagner for at fremme det positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB imødegår de udfordringer, som konsekvenserne af Corona-pandemien har medført, med en trestrenget genopretningsstrategi:

- Øge kendskabet til brandet og skærpe Rejselandets brandprofil.

- Forholdsstyring og overførsel af knowhow til støtte for den lille og mellemstore rejsebranche

- Målrettet markedsundersøgelse og analyse af Corona Impact som grundlag for en evidensbaseret indsats.

Under nedlukningen opretholdt GNTB dialogen med kunderne gennem kontracyklisk markedsføring, indarbejdede ændrede præferencer i kommunikationen og formidlede dermed empati og inspiration.

GNTB fremmer bæredygtig og fremtidsorienteret turisme i overensstemmelse med den tyske regerings målsætninger. Bæredygtighed og digitalisering er i fokus.

Bæredygtighed har været et centralt emne i mere end et årti og behandles strategisk på tværs af alle afdelinger i virksomheden. Organisationen følger en strategi med tre søjler, der kombinerer ekstern videnoverførsel og en ledsagende kommunikationsstrategi med et internt bæredygtighedsinitiativ. GNTB tager fat på det fremtidige spørgsmål om ansvarlig turisme ved at positionering af Tyskland som rejsedestination med bæredygtige og inkluderende tilbud i den internationale konkurrence. Udbruddet af Corona-pandemien har forstærket forskydningen i værdierne i retning af større social-økologisk ansvarlighed i forbindelse med internationale rejser.

GNTB er en pioner inden for implementering af fordybende teknologier (Virtuel, Augmentet og Mixed Reality), brugen af dialoginterfaces (f.eks. stemmestyring) og applikationer med kunstig intelligens (AI), f.eks. i chatbots. For at sikre synligheden af turismetilbud på AI-støttede markedsføringsplatforme koordinerer GNTB den tyske turistbranches fælles projekt om åbne data til udvikling af en vidensgraf.

GNTB har 27 regionale kontorer og har hovedsæde i Frankfurt.