Mainz: Ung kvinde sidder på en mur ved Mainzer Dom og ser på sin mobiltelefon © DZT / Julia Nimke

Danskerne får chatbot om Tyskland

Digitalisering er kodeordet i morgendagens DZT. Udviklingen er blevet forstærket under corona-pandemien, men de nye digitale vinde blæste allerede inden. Som del af digitaliseringsstrategien er netop lanceret en dansk chatbot. Den ligger på den danske FB-side - og er den første af flere.

Er man i tvivl om, hvor ferien i Tyskland skal gå hen, og om man skal opholde sig mest i naturen eller i byen, og hvor det skal være, kan man nu få svaret i den nye chatbot, som Tysk Turist Information netop har lanceret. Her finder man også ud af, om man mest er til vand eller til land, og om man helst vil læne sig tilbage og slappe af eller ud og være aktiv.

Chatbotten ligger på den danske FB-side om Tyskland, som Tysk Turist Information står bag, og er en slags guide til, hvordan man kan feriere i vores sydligt beliggende naboland (når vi igen må, red.). Bag ved chatbotten ligger et computerprogram, som simulerer den menneskelige samtale, så brugeren øjeblikkeligt får input til, hvordan ferien kan skræddersyes. Via 5 spørgsmål og brugerens 5 svar pejler man sig ind på, om det er kaffe i Bremen eller svævebane i Niedersachsen, der foretrækkes. Eller noget tredje.

Velkomstbesked chatbot © DZT København

Tysk Turist Informations første danske chatbot har Ein smutturskampagne i fokus, da potentialet for at tage på smuttur – eller weekendtur – til Nordtyskland stadig er stort.

”Digitalisering er et kodeord for os, og det har det været i en årrække, fordi vi vil ramme de målgrupper, der lader sig inspirere digitalt. I det år, der er gået, har digitaliseringen tilmed vist sig essentiel på en måde, vi slet ikke kunne forudsige. For mens vi venter på at kunne komme ud i verden igen, vil mange rejselystne som minimum opleve rejselivet hjemmefra, herunder de mange forskellige muligheder i Tyskland. Og når vi så igen kan rejse, kan man helt konkret lade sig guide af vores chatbot”, siger Bo Schou Lauridsen, turistchef i Tysk Turist Information.

I genopbygningen af Tysklands turisme efter pandemien er brand awareness og inspiration i virtuelle formater i fokus. Det gælder blandt andet målrettede produktkampagner til slutkunder, altså de rejsende, hvor digitale muligheder udnyttes ved hjælp af virtuelle happenings og kunstig intelligens, fx chatbots, machine learning, etc.

Samtale-chatbot © DZT  København

”Grunden til, at vi ønsker at give vores brugere og partnere i Tyskland en chatbot er, at den kan indfri begge målgruppers ønsker til inspiration og glæde. Herudover vil vi gerne som del af vores digitaliseringsstrategi gøre os erfaringer med opbygningen og brugen af netop en chatbot, som ikke er et akademisk opslagsværk men mere en digital, guidende hyggespreder. Herudover er chatbotten en vigtig trend i markedskommunikation anno 2021”, siger Bo Schou Lauridsen.

Den danske chatbot så dagens lys den 20. maj, og det er planen, at en ny dansk chatbot føjes til allerede til efteråret, hvor en af årets hovedkampagner, German Local Culture, vil være omdrejningspunktet. German Local Culture fokuserer på de mindre og mere ukendte tyske byer, knapt så hypede seværdigheder og lokale ’gemte’ kunsthåndværkere samt spændende spisesteder, som måske ikke lige ligger på alfarvej.

Forretningsmøde med digitalt udstyr og kontorartikler © Adobe Stock / bongkarn

Fakta:

• Tysk Turist Information har 31.000 følgere på Facebook-siden, hvor den nye chatbot vil ligge
  • Mange af Tysk Turist Informations følgere fortæller løbende i brugerundersøgelser, at de godt kan lide at quizze om Tyskland og også give viden videre om rejselandet
  • Den nye chatbot er både til brugere, der er vilde med gamification og brugere, der bare synes, det er sjovt at lade sig guide i den rigtige retning forud for rejsevalget
  • Arbejdet med den nye danske chatbot, der netop er blevet lanceret, har været i gang et års tid

Det tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation, som arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og energi (BMWi) med det formål at repræsentere Tyskland som turistmål. GNTB finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. GNTB arbejder tæt sammen med den tyske rejsebranche og partnere og brancheorganisationer i den private sektor og udvikler strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi til at overvinde udfordringerne i forbindelse med COVID-19-pandemien:

- Promovering af mærket Destination Germany og forbedring af brandprofilen

- Støtte til rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationer og udveksling af viden

- Udvikling af handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyse af virkningerne af coronavirus.

Under denne krise bruger GNTB kontracyklisk markedsføring til at opretholde dialogen med interessenterne, hvilket afspejler sig i skiftende kommunikation, som også udtrykker empati og giver inspiration.

Fokus på digitalisering og bæredygtighed

GNTB fremmer fremadrettet og bæredygtig turisme i overensstemmelse med den tyske regerings mål. Her er der fokus på digitalisering og bæredygtighed.

GNTB er en pioner, når det kommer til at bruge nye teknologier (virtuelle, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtalegrænseflader og applikationer til kunstig intelligens såsom chatbots. Dette for at sikre, at turisttilbud vil være synlige på AI-baserede marketingplatforme.

Bæredygtighed har været et centralt overordnet tema i mere end et årti, og vi engagerer os i det som et strategisk spørgsmål på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, et vigtigt vækstområde, ved at vise Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er især vigtigt, da COVID-19-pandemien har fremskyndet det globale skift i rejsendes værdier i retning af større socialt og miljømæssigt ansvar.

GNTB har 27 udenlandske turistkontorer, der dækker mere end 40 markeder rundt om i verden. Hovedkontoret i Frankfurt er hjemsted for strategiske afdelinger som Business Intelligence, Business Development og Brand Communications for Destination Germany.