Kieler Bootshafensommer 2018 @ Kiel Marketing/Mona Taube

Der blæser nye vinde i Kiel

Efter Corona-nedlukningen er Kiel igen klar til at modtage turister. Byen har fået et nyt, centralt samlingspunkt, Kleine Kiel Kanal, som fører den kendte kanal endnu længere ind i byen. Gennem sommeren har Kiel en række spændende arrangementer, der gør byen et besøg værd.

Kiel har fået et nyt samlingspunkt, som ligger midt i byens hjerte. Under navnet Kleine Kiel Kanal er Kielerkanalen nemlig blevet ført endnu længere ind i byen.

”Åbningen af kanalen har ikke bare genoplivet byens centrum, men skabt helt nye muligheder for aktiviteter og afslapning,” siger Bo Schou Lauridsen, turistchef i Tysk Turist Information.

Ved Kleine Kiel Kanal er der lavet en masse siddepladser helt ned til vandet, og melder sult og tørst sig, er der masser af cafeer og restauranter at vælge mellem. Med den nyåbnede kanal er der også skabt et naturligt bindeled mellem kanalens mange roklubber, sejlklubber, havnens skibe og selve byen.

På en varm sommerdag kan et besøg på Falckensteiner Strand anbefales. Dette smukke strandområde i udkanten af byen er med sin udsigt over Kiel Fjord et populært rekreativt område. På den sydlige side af Kielerkanalen er udsigtsplatformen Kiel-Wik et godt sted at studere skibe, da de store skibe ofte begynder eller slutter deres rejse over Østersøen her.

Koncerter på flydende scene

Kielerkanalen danner rammen om den traditionsrige kunst- og kulturfestival, Kieler Bootshafensommer, der i år finder sted fra den 23. juli til den 28. august. Hver fredag og lørdag sommeren igennem er der koncerter på den flydende scene. Programmet har over 60 navne og er et varieret potpourri af levende musik, DJ’s, poetry slam etc.

Bootshafensommer: Acoustic Super Heros giver koncert © Kiel Marketing/Kai Kokott

”Festivalen plejer at tiltrække mange mennesker, og der er en fantastisk atmosfære. Arrangementet i år bliver naturligvis lidt anderledes på grund af pandemien, men jeg er sikker på, at festivalen alligevel bliver fantastisk,” fortæller Bo Schou Lauridsen.

Udover optræden er det også muligt at nyde drinks og regionale delikatesser. I september bliver der igen fest i gaden, når Kieler Woche skydes i gang. Normalt ligger denne begivenhed i juni, men i håb om at kunne gennemføre med færre restriktioner har arrangørerne valgt at skubbe arrangementet til 4.- 12. september.

Tag med på tidsrejse gennem Kie

Gennem sommeren arrangeres guidede ture, der viser udviklingen i Kiels handelsliv. Turen hedder ’Manufakt(o)ur og er en tidsrejse fra det gamle bogbinderhåndværk over ristningen af kaffe til produktionen af slik. Guiden på turen er klædt ud som den agtværdige gamle Kieler-købmand, Johann Schweffel, der undervejs beretter om sit liv som købmand i midten af det 18. århundrede og fortæller anekdoter om byen og dens personligheder, mens han leder deltagerne gennem Kiels indre by. På rundturen får man et virkelig et godt indtryk af håndværkets udvikling fra det traditionelle til det moderne.

Ny guidet tur i Kiel i selskab med købmanden Johann Schweffel © Kiel Marketing

På turen besøger deltagerne det gamle bogbinderi på Fritz Castagne Universitetet, der viser 200 års bogbindertradition. Herefter går turen til Impuls Kaffeemanufaktur Kiel, hvor grønne bønner ristes og bliver til skøn kaffe, som naturligvis også smages. Turen slutter i det søde tegn med et besøg på Bonscherhus i Kiels gamle bydel, hvor der laves bolsjer i alle farver.