COPYRIGHT Deutsches Auswandererhaus FOTO Werner Huthmacher

Evig aktuel udstilling i Bremerhaven

Fra midten af 1800-tallet udviklede Bremerhaven sig til at være den største udvandringshavn fra det europæiske fastland. Det tyske udvandrermuseum fortæller udvandrernes historie, men også om nutidens flygtninge og emigranter, for mennesker i verden forlader stadig alt for et bedre liv.

Badebyen Bremerhaven blev i det 19. og 20. århundrede, med sin placering ved Nordsøen, den største udvandringshavn i Europa, hvor 7,5 millioner mennesker stævnede ud for at finde lykken på en anden side af Atlanterhavet.

At vinke farvel til fædrelandet for at søge et bedre liv for sig selv og de kommende generationer er omdrejningspunktet på Deutsches Auswanderhaus, det tyske udvandrermuseum. Det prisbelønnede oplevelsesmuseemåbnede på havnen i Bremerhaven i 2005 og den permanente udstilling tager gæsterne med på udvandrernes rejse – fra venteværelset på havnen, over indkvarteringen på skibet til ankomsten til New York.

WirLebenZusammen COPYRIGHT Deutsches Auswandererhaus FOTO Werner Huthmacher

”Mennesker på flugt fra krig, sult, naturkatastrofer eller elendighed er desværre ikke kun et historisk fænomen. Udvandremuseet fortæller historien og trækker perspektiver til de nuværende flygtninge- og migrationsstrømme,” siger turistchef Bo Schou Lauridsen fra Tysk Turist Information.

Folkevandringer har eksisteret gennem alle tider, og i 2012 åbnede museet den permanente udstilling i en ny tilbygning, og her vises 300 års indvandring til Tyskland. Fortællingen ender ved de ukrainske flygtninge, der blev drevet på flugt, da krigen brød ud i februar i år.

Personlige immigrationshistorier

Deutsches Auswanderhaus ønsker også at sætte fokus på det enkelte menneskes skæbne i de store flygtningestrømme. Sidste år åbnede museet endnu en tilbygning, som på facaden viser 31 portrætter af mænd, kvinder og børn, der er indvandret til Tyskland i det 20. og 21. århundrede. De 31 skæbners historier er samlet i en ny bog med titlen ’31 x Ankommen’.

COPYRIGHT Deutsches Auswandererhaus FOTO Werner Huthmacher
COPYRIGHT Deutsches Auswandererhaus FOTO Werner Huthmache

Historierne spænder fra deporteringen af et spædbarn fra USA til Tyskland, flugten fra DDR til en tyrkisk teenager, der i 1970'erne ankom til en tysk landsby.

Museets forskere har gennem to år interviewet de 31 ankomne og deres pårørende.

”Bag hvert portræt på bygningens facade gemmer sig en verden af minder, oplevelser og drømme. Det lå os meget på sinde at kommunikere med de medvirkende under projektet, så de kunne genkende sig selv i teksterne, og vi kunne give dem en stemme,” siger Magdalena Gerwien, der er ansat på museet og forfatter til bogen.

Din historie

Museet i Bremerhaven inviterer alle interesserede til at deltage i udstillings- og uddannelsesprojektet ’Din historie’, hvor museet gennem fire særudstillinger vil forsøge at belyse, hvordan indvandringen har påvirket det tyske samfund og dets historie. Den første særudstilling forventes åben i slutningen af 2022. Denne første særudstilling fortæller historien om den cubanske migration til DDR. Historien bliver blandt andet fortalt gennem cubaneren Jorge Luís García Vázquez, der arbejdede som tolk i DDR i 1980’erne. I dag bor han i Berlin og deler sine erindringer på udstillingen.