Hamburg: Speicherstadt, UNESCO Welterbe © Hamburg Tourismus GmbH/Ingo Boelter

Gå på opdagelse i Hamburgs små kvarterer

Fredag d. 15. december slår Hamburg Kunsthalle dørene op for en storslået udstilling og vi inviterer dig på opdagelse i byens små kvarterer.

I anledning af Caspar David Friedrichs (*1774 Greifswald- 1840 Dresden) 250-års fødselsdag, præsenterer Hamburger Kunsthalle jubilæumsudstillingen ”CASPAR DAVID FRIEDRICH: Kunst für eine neue Zeit”. Jubilæumsudstillingen er blandt de mest omfattende udstillinger, der præsenterer den vigtige kunstners værker. Udstillingen åbner d. 15. december 2023 og kan ses frem til d. 1. april 2024.

I centrum for udstillingen står den tematisk orienterede Friedrich-retrospektiv med over 60 malerier, og omkring 100 tegninger, heriblandt mange af Friedrichs hovedværker. Udstillingen viser også udvalgte værker af kunstnerens venner samt grafik, skulpturer, fotografier, film og videoværker med referencer til Friedrichs arbejde.

Hamburg: Außenansicht der Hamburger Kunsthalle © Ralf Suerbaum

Det er oplagt at bruge muligheden til også at gå på opdagelse i Hamburg. De fleste kender Speicherstadt, Hafencity, det imponerende Elbphilamonie, havnefronten, Elbtunnel, Schanzeviertel, og selvfølgelig området ved Binnen Alster med de mange gallerier og shopppingmuligheder omkring Neue Wall og Gänsemarkt.

Selvom byen er stor, føles den ikke sådan. Byens mange ansigter, langs Alsteren, byder nemlig på en sjælden charme, og i mødet med det lokale leben, glemmer man tid, men aldrig sted.

Alsteren er byens hjerte, Binnenalster er den del af søen, der ligger i centrum. Byens velhaverkvarterer ligger ud til Außenalster, hvor du finder masser af liv i de små bydele med hver sin helt særlige flair. Går man højre om, langs Außenalster, med Binnenalster i ryggen, kommer man til Alsterperle: Et altid velbesøgt sted til en kølig drink om sommeren eller en varm drink om vinteren. Herfra har man den smukke udsigt, både til de mange kvarterer på den modsatte søbred, men også til de majestætiske bygninger med irrede tage og spir, der omkredser Binnenalster i det fjerne.

Uhlenhorst – kunst og kultur

Alsterperle ligger i bydelen Uhlenhorst; et smukt kvarter med facader i Wilhelminsk stil. Går du over vejen Schwanenwik, der løber bag Alsterperle, finder du Literaturhaus beliggende i en smuk, fredet villa. Mestrer du det tyske sprog, kan du høre oplæsninger af store forfattere, eller blot fordybe dig i det rige udvalg af aviser i villaens højloftede café - et rum, der går for at være et af de mest fortryllende i Hansestaden.

Winterhude temmelig Posh

Uhlenhorst læner sig op ad Winterhude, som er et velhaverkvarter med store villaer, hvor mange af husende har en af Alsterens mange kanaler løbende i baghaven. Her er gaderne altid velbesøgte, og på Winterhuder Marktpaltz er der både mandags-, fredags- og lørdags-marked med lokale produkter fra øverste hylde. Bydelen har et livligt aftenliv for det yngre klientel, men ved frokosttid er de mange små restauranter besat af de lokale.

Winterhude hører til Hamburgs mest populære bydele. Omkring 55.000 mennesker bor i dette elegante kvarter, hvilket gør det til det femtestørste i byen.

Kreative Pöseldorf

Et andet kvarter, der ligger i nærheden af Alsteren, tæt på Winterhude, er det populære Pöseldorf med et rigt udvalg af restauranter, butikker og imponerende kultur.

Kvarteret kan bryste sig med masser af namedropping. Modedesignerne Jil Sander og Wolfgang Joop har begge anlagt deres karrierer fra Pöseldorf. Indtil 1985 var den legendariske jazzclub Onkel Pö også beliggende i bydelen, hvor musikere som Udo Lindenberg, Inga Rumpf, Otto Waalkes og Chick Corea slog sine folder. I dag bærer bybilledet præg af førsteklasses antik-, smykke- og modebutikker, som ligger side om side med skønheds- og gastronomioaser, topfrisører og indretningsstudier. Især den brostensbelagte Milchstrasse er en magnet for mode- og livsstilsentusiaster. Hamburgs Musik- og Teateruniversitetet ligger også i Pöseldorf og er sammen med kultureliten og de lokale med til at skabe et levende og pulserende liv i kvarteret. Med andre ord besidder Pöseldorf alt, hvad hjertet kan begære.

Bag universitet

Går man et par 100 meter længere ind i landet, væk fra Alsteren, finder du bydelen Rotherbaum. Her ligger et rigt udvalg af museer, og det er også her, hvor du finder Universität Hamburg, som naturligt giver masser af liv til områdets mange hyggelige cafeer og butikker på Grindelhof, bag campus. Her ligger også biografen Abaton, som viser et bredt udvalg af dokumentar- og spillefilm på originalsprog.

Alle kvarterer ligger indenfor gå-afstand fra city, men du kan med fordel bruge app'en HVV for rejseplaner i Hamburg, som er godt forbundet med både bus, S-tog og U-bahn.

Om DZT
Det tyske turistråd (DZT) arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomiske anliggender og klimaindsats for at repræsentere Tyskland som turistdestination og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og private partnere og brancheorganisationer udvikler DZT strategier og marketingkampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som rejsedestination og for at tilskynde turister til at besøge landet.

DZT's primære strategiske indsatsområder er:

* Gennemføre målrettede markedsundersøgelser og analyser af markedsspecifik kundeefterspørgsel i forhold til forskellige aspekter af rejser i forbindelse med bæredygtighed og kultur blandt dem med værdibaseret livsstil.

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling.

* Øge kendskabet til Destination Germany-brandet og styrke brandets profil med fokus på bæredygtighed og modvirkning af klimaforandringer.

DZT fremmer fremtidsorienteret turisme i tråd med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

For at gøre indkommende turisme mere bæredygtig og konkurrencedygtig følger vores organisation en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. DZT positionerer Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked.

DZT er en pioner, indenfor interaktive teknologier (virtual, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre konversationsgrænseflader samt kunstig intelligens-applikationer som chatbots. For at sikre, at turisttilbud er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer DZT den tyske turistindustris open-data/knowledge graph-projekt.

DZT har 25 udenlandske agenturer, som det administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.