Bonn: art museum © Francesco Carovillano

Tyske museer fascinerer de unge

Tyskland er kendt for sin rige historie og imponerende kulturelle arv. Men det er ikke kun ældre generationer, der er fascineret af tysk historie. Den yngre generation finder også stor interesse i de mange museer, der effektivt præsenterer fortiden med en bred vifte af autentiske artefakter, og gennem interaktive udstillinger, virtual reality-oplevelser og andre teknologiske værktøjer, bringer os tættere på fortiden. Vi har samlet et par eksempler på historiske museer, hvor man bestemt ikke går galt i byen.

Vores fælles historie

I en af de ældste bygninger på boulevarden Unter den Linden i Berlins Mitte ligger ”Deutsche Historisches Museum - det største museum om republikkens historie. Museet blev grundlagt i det daværende Vestberlin den 28. oktober 1987 i anledning af Berlins 750-års jubilæum. Opbygningen af museet, der havde til formål at dokumentere Tysklands historie, var en af daværende kansler Helmut Kohl’s hjertesager.

Museet er et af de mest besøgte i Berlin. Den permanente udstilling viser både gamle ridderrustninger, valgplakater fra Weimarrepublikken og originale stykker af Berlinmuren, men det er blot er en lille dråbe i havet af de mange udstillingsgenstande, der her på museet fortæller om Tysklands historie siden middelalderen. Den permanente del af udstillingen ligger i den store historiske bygning Zeughaus, som står under renovering frem til 2025. Indtil genåbningen kan de mange udstillede genstande dog udforskes online. Men man går bestemt ikke forgæves, hvis man slår vejen forbi, for den smukke moderne tilbygning der viser de midlertidige udstillinger, er lige nu aktuel med en udstilling om den DDR-kritiske tyske sing and song writer Wolf Biermann, og fra januar kan man se udstillingen ”Roads not taken. Oder: es hätte auch anders kommen können“. Denne udstilling beskriver tidsperioden mellem Berlinmurens fald og revolutionen i 1848. Udstillingen sætter krige og mislykkede attentater i et nyt lys. Museet har også en biograf, der viser gamle film og dokumentarer samt et bibliotek.

Kunst og historie side om side

Bonn har i kvarteret Bundesviertel opført en håndfuld spændende museer til at forsøde tilværelsen med. Det zoologiske forskningsmuseum ”Forschungs Museum Koenig” viser indblik i jordens økosystemer, ”Kunstmuseum Bonn” er et vigtigt museeum for samtidskunst, ”Bundeskunsthalle” - et unikt museeum for kunst, kultur og videnskab og ”Deutsches Museum Bonn” er i gang med at udvikle et informationsforum om kunstig intelligens. Men det mest populære - og det er bestemt ikke kun på grund af den gratis adgang - er ”Haus der Geschichte Bonn” som åbnede i 1994. Museet viser Forbundsrepublikken Tysklands historie i perioden 1945 frem til i dag. 160 interaktive mediestationer med film- og lyddokumenter samt mere end 7.000 udstillingsgenstande, herunder en original biografsal fra 1950'erne, en kampvogn fra opstanden den 17. juni 1953, bænke fra den gamle plenarsal, Willy Brandts Nobelpris-certifikat og en ampul fra det første parti Corona-vaccine. Et besøg her er en tankevækkende rejse gennem tiden.

Regensburg: Old City Hall © RTG/Hans Bauer

Meget mere end Oktoberfest

Engang brølede Bayerns symbol, den fire meter høje løve, foran Löwenbräu-teltet til Oktoberfester, nu hilser selv samme løve de besøgende velkommen med et venligt ”Grüß Gott” i det lyse Panoramarum, som udgør foyeren på museet ”Haus der Bayerrischen Geschichte”. Her fremvises den humoristiske 360-graders film "Hvad skete der før", en film om historien fra romertiden frem til 1800 tallet. Filmen der er realiseret med den mest moderne medieteknologi, er en sand appetitvækker til den permanente udstilling, hvor Bayerns mere end 200-årige historie fra kongeriget til det 21. århundrede præsenteres ved hjælp af omkring 1.000 udstillingsgenstande og moderne multimediestationer. Den kronologiske rundtur er flankeret af otte udstillingsvinduer, der blandt andet undersøger de kulturelle fænomener og klichéer, der forbindes med Bayern i bredeste forstand - fra dialekt til fester, religion og natur. Indtrykkene af de mange og farverige midlertidige udstillinger kan fordøjes på den høje udendørs trappe, hvor man i godt vejr kan nyde udsigten over Donau. Museet ligger i Regensburg, som er kendt for sin smukke middelalderbydel.

Den tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation. GNTB repræsenterer Tyskland som rejsemål på vegne af forbundsministeriet for økonomi og klimabeskyttelse og finansieres af dette på grundlag af en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. I tæt samarbejde med sine partnere fra den tyske rejsebranche, foreninger og erhvervsvirksomheder udvikler GNTB strategier og markedsføringskampagner for at fremme det positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB imødegår de udfordringer, som konsekvenserne af Corona-pandemien har medført, med en trestrenget genopretningsstrategi:

- Øge kendskabet til brandet og skærpe Rejselandets brandprofil.

- Forholdsstyring og overførsel af knowhow til støtte for den lille og mellemstore rejsebranche

- Målrettet markedsundersøgelse og analyse af Corona Impact som grundlag for en evidensbaseret indsats.

Under nedlukningen opretholdt GNTB dialogen med kunderne gennem kontracyklisk markedsføring, indarbejdede ændrede præferencer i kommunikationen og formidlede dermed empati og inspiration.

GNTB fremmer bæredygtig og fremtidsorienteret turisme i overensstemmelse med den tyske regerings målsætninger. Bæredygtighed og digitalisering er i fokus.

Bæredygtighed har været et centralt emne i mere end et årti og behandles strategisk på tværs af alle afdelinger i virksomheden. Organisationen følger en strategi med tre søjler, der kombinerer ekstern videnoverførsel og en ledsagende kommunikationsstrategi med et internt bæredygtighedsinitiativ. GNTB tager fat på det fremtidige spørgsmål om ansvarlig turisme ved at positionering af Tyskland som rejsedestination med bæredygtige og inkluderende tilbud i den internationale konkurrence. Udbruddet af Corona-pandemien har forstærket forskydningen i værdierne i retning af større social-økologisk ansvarlighed i forbindelse med internationale rejser.

GNTB er en pioner inden for implementering af fordybende teknologier (Virtuel, Augmentet og Mixed Reality), brugen af dialoginterfaces (f.eks. stemmestyring) og applikationer med kunstig intelligens (AI), f.eks. i chatbots. For at sikre synligheden af turismetilbud på AI-støttede markedsføringsplatforme koordinerer GNTB den tyske turistbranches fælles projekt om åbne data til udvikling af en vidensgraf.

GNTB har 27 regionale kontorer og har hovedsæde i Frankfurt.