Osterzgebirge Sächsische Schweiz Elbsandsteingebirge, Aussicht zur Burg Königstein ©Jens Wegener

Vi hylder romantikken, naturen og kunsten

I 2024 fejre Tyskland 250-årsdagen for Caspar David Friedrich, hvis værker betragtes som ikoner for den romantiske æra.

Nøgne træer i iskolde vinterlandskaber, ruiner dækket af vedbend, himlen over den stormomsuste Østersø og mennesker der betragter naturen, var nogle af Caspar David Friedrichs (1774-1840) yndlingsmotiver. I sine tegninger og malerier fangede kunstneren ikke kun landskaber, men også de stemninger og følelser, der lå bag dem.

Tro mod sit eget motto "Maleren skal ikke kun male, hvad han ser foran sig, men også hvad han ser i sig selv", afspejler hans værker længsel, melankoli, eftertænksomhed og en kærlighed til naturen. Friedrichs måde at rejse på - til fods og med en skitsebog i bagagen - passer godt ind i den moderne tidsånd. I anledning af hans jubilæumsår, har vi her et par rejsetips, hvor du i hans fodspor kan træde stier i de landskaber, han følte sig draget af.

Greifswald: Klosterruine Eldena © Florian Trykowski

Dannelsesår i Greifswald

Heste græsser i et englandskab, Greifswalds kirkespir kan ses i horisonten. Denne udsigt over Friedrichs fødeby, hvor han fik sin første tegneundervisning, var begyndelsen på den det liv, der formede ham som kunstner. Byen står næsten uændret den dag i dag.

Oplev hans motiver på en tur langs Caspar David Friedrich Bildweg. På turen besøger man hans barndomshjem og den kærligt renoverede gamle bydel, museumshavnen, hvor omkring 50 gamle skibe nu igen ligger for anker og Klosterruinen Eldena. For de aktive kulturinteresserede kan man tage en cykeltur langs "Ruten for nordtysk romantik", som kombinerer naturoplevelser med romantikken og Caspar David Friedrich - og gå ikke glip af muligheden for at se samlingen af Friedrichs værker på det Pommersche Landesmuseum.

Glade dage på Rügen

Tre mennesker på en skrænt over hvide klipper, indrammet af skyggefulde træer. Landskaberne på øen Rügen gav Caspar David Friedrich den perfekte kulisse, især til hans værk "Kridtklipper på Rügen". Fra begyndelsen af det 19. århundrede rejste Friedrich ofte til Tysklands største ø, og det var også her, han holdt sin bryllupsrejse i 1818.

Fordyb dig i det enestående landskab på en vandretur ad Hochuferweg i Jasmund Nationalpark. Også den nye Skywalk i Nationalpark Königsstuhl kan, med sin dramatisk beliggenhed over havet, bringe dig på sporet af Friedrich; kort sagt vil du støde på den store malers motiver overalt på Rügen - megalitgrave, fiskerbåde og øde kyster.

Sassnitz: Skywalk Königsstuhl © Florian Trykowski

Dresden, livets omdrejningspunkt

Tårnene i Dresden kan man kun skimte, men naturen er i centrum i Friedrichs maleri "Hügel und Bruchacker bei Dresden". Den store kunstner boede i den saksiske hovedstad i over 40 år og blev medlem af det kongelige kunstakademi i 1824.

Museum Albertinum har i 2024 en stor særudstilling med den største samling af hans værker. Udstillingen er planlagt sammen med Kupferstich-Kabinett. Gå ikke glip af Mindesmærket i museumsparken, opført til ære for Friedrich. Besøg også Trinitatis Kirkegård, hvor han selv er begravet - dette sted er også foreviget i et af hans ikoniske værker.

Sächsische Schweiz: Aussicht von der Bastei, Nationalpark © DZT/Francois Thierens

Elbens sandstensbjerge, Sächsische Schweiz

Glødende skyer omgiver de grå bjergtoppe i det Sächsische Schweiz, og foran dem står en vandrer med en stok. Maleriet "Vandrer over tågehavet" står som intet andet for fascinationen af Elbsandstensbjergene, som Friedrich ofte besøgte. I 1813 tilbragte han flere måneder i den lille landsby Krippen, beliggende netop her.

På den 15 kilometer lange Caspar David Friedrich-Weg kan udsigten over de stenede højder og klipper nydes fra et af de mange udsigtspunkter i nationalparken Sächsische Schweiz. Mange af hans motiver er fra denne 116 kilometer lange vandresti Malerweg - en uforglemmelig vandreoplevelse.

Om DZT
Det tyske turistråd (DZT) arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomiske anliggender og klimaindsats for at repræsentere Tyskland som turistdestination og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og private partnere og brancheorganisationer udvikler DZT strategier og marketingkampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som rejsedestination og for at tilskynde turister til at besøge landet.

DZT's primære strategiske indsatsområder er:

* Gennemføre målrettede markedsundersøgelser og analyser af markedsspecifik kundeefterspørgsel i forhold til forskellige aspekter af rejser i forbindelse med bæredygtighed og kultur blandt dem med værdibaseret livsstil.

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling.

* Øge kendskabet til Destination Germany-brandet og styrke brandets profil med fokus på bæredygtighed og modvirkning af klimaforandringer.

DZT fremmer fremtidsorienteret turisme i tråd med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

For at gøre indkommende turisme mere bæredygtig og konkurrencedygtig følger vores organisation en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. DZT positionerer Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked.

DZT er en pioner, indenfor interaktive teknologier (virtual, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre konversationsgrænseflader samt kunstig intelligens-applikationer som chatbots. For at sikre, at turisttilbud er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer DZT den tyske turistindustris open-data/knowledge graph-projekt.

DZT har 25 udenlandske agenturer, som det administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.