Parkour i hjertet af Frederiksberg

Parkour er en moderne storbysport, der kom til verden i forstæderne til de franske millionbyer. Eventyrlystne unge så storbyen som en legeplads, bevægede sig frit gennem byens landskab og hoppede over de forhindringer, de mødte. Det er naturligvis en farlig leg, og derfor er det parkour under mere kontrollerede forhold, der nu skal indvies på Frederiksberg.

Det er Ny Hollænderskolen på Hollændervej i det centrale Frederiksberg, der fremover kan tilbyde børn og unge at træne parkour i et specielt parkouranlæg, hvor redskaberne er udviklet i samarbejde med professionelle udøvere. Redskaberne leveres af Uniqa A/S, søsterselskab til Uno Koncept, hvor man ser en trend i de nye udfoldelsesmuligheder.

"Parkour breder sig med stor hast, for det har vist sig at være en cool måde at træne på. Det tiltaler unge, der ellers mest er til computerspil," fortæller direktør i Uno, Kenneth Lyngsøe. "I storbyer som Frederiksberg og København kan det være farligt at springe rundt blandt gående og kørende trafikanter og derfor er der efterspørgsel på anlæg, der er sikre."

Indvielsen sker som nævnt tirsdag den 20. september klokken 14-16, og det sker med maner. Der bliver parkourshow med Freerun Denmark, børneopvisning og workshop med lærere og pædagoger, så de kan inddrage det nye parkouranlæg aktivt i deres undervisning.

• Kunst, kultur, underholdning

• sara eklund
  • free run
  • freerun denmark
  • freerunners
  • freerun
  • parkour ny hollænderskolen
  • parkour anlæg
  • uniqa
  • parkour
  • parkour frederiksberg

• Hovedstaden

Uno Koncept A/S er en dansk ejet virksomhed, der forhandler legeredskaber, parkudstyr og udendørs fitness fra flere af Europas største og førende producenter. Virksomheden er etableret i 2004 og har siden starten haft fokus på at yde vores kunder enestående sortiment, rådgivning, kvalitet og service. UNO er udtryk for en filosofi, hvor vi i ét og alt går efter de enestående løsninger. Vi yder en unik service og ser hver opgave som en enkeltstående udfordring, der skal have individuel behandling. Derfor er vores navn ikke tilfældigt valgt. Det er ikke grebet ud af luften, men er selve essensen af vores forretning.

Kenneth Lyngsøe

Adm. Direktør 0045 21 29 60 71