A Colossal Weekend løfter sløret for det fulde program

A Colossal Weekend løfter sløret for det fulde program

A Colossal weekend afslører det fulde musikprogram
Med de sidste 7 tilføjelser til 2-dageseventet d. 13. og 14. maj er der lagt op til et genrenedbrydende rockbrag, hvor den tunge og dystre musik er i centrum. Russian Circles, Solbrud og This Will Destroy You er blandt de sidste navne på plakaten. Spilleplanerne for de to dage ligger også klar.

I December kunne VEGA og COLOSSAL løfte sløret for de første seks navne på plakaten til et nyt event der breder sig over to dage i midten af maj. Cult of Luna og Pelican har indtil videre stået øverst på plakaten men får nu følgeskab af en række hårdtlående artister fra ind- og udland.

Amerikanske postrock-fænomener dominerer dagens offentliggørelser
Da Russian Cirlces for et år siden gæstede et udsolgt Jazzhouse i København, var det med topkarakterer fra et imponeret anmelderkorps hele vejen rundt. Det Chicago-baserede band er solid garant for en storslået musikalsk rejse, hvor publikum jages igennem et unikt og dragende univers af sludge, melodiske passager og knusende post-metal.

This Will Destroy You har ikke gæstet København siden 2008, hvor de spillede på Loppen for et småt, men bjergtaget publikum. Siden da har texanerne med albumsene Tunnel Blanket og Another Language etableret sig som bannerfører for en ny generation af postrock-bands, der med ny energi og ukoventionelle virkemidler har formået at revitalisere genren. Det bliver hyper-melodisk, hjerte- og øreskærende når This Will Destroy You indhylder VEGA i deres drømmende, støjende flader.

Danske blackmetal-helte er tilbage
Solbrud tog hele danmarks metalscene med storm da bandets 'Jærtegn' i 2014 markerede en ny guldalder for dansk black-metal. Stilmæssigt udført til perfektion og med en attitude så insisterende at selv danske mainstream-medier begyndte at interessere sig for genren, har gjort Solbrud til et af de vigtigste bands på den danske scene i lang tid. Efter en længere periode udenfor rampelyset er de atter klar til at vælte os alle omkuld til maj.

Svenske og danske mønsterbrydere runder af
Vi er både stolte og glade for at vi kan præsentere pg.lost fra Norrköbing i Sverige. Kvartetten er snart klar med en ny plade, hvilket for alle som husker 'Key' fra 2012, er en fantastisk nyhed. Bandets stramme kompositioner og dynamik har gjort pg.lost til af Skandinaviens bedste og mest elskede bands indenfor moderne post-rock og atmosfærisk rock. Der venter med garanti en stor musikalsk oplevelse.

Danske Town Portal har huseret i den europæiske undergrund i nogle år, men slog for alvor navnet fast med udgivelsen Chronopoly fra 2012. Sidste år udkom så The Occident, som viser et modent band, med opfindsomheden og legesygen på det helt rigtige sted. Town Portal spiller dragende math, der konstant holder lytteren optaget og nysgerrig. Det er intelligent, overlegent udført og det bedste band indenfor genren på den danske scene.

SVIN fra København har en særdeles uortodoks tilgang til instrumental musik. Sonic Youths soniske aggresioner, blandet med et arvantgardistisk altopløsende og ikke mindst genrenedbrydende virvar af nøje overvejde frontalangreb på lytteren, gør at en genremæssig placering af bandet ikke er mulig. Der venter en stor oplevelse når SVIN rykker publikum i stykker.

Recitation runder programmet af med deres majestætlige sludge-inspirerede stoner-doom. Udgivelsen Carrion fra sidste år er en af de bedste danske doom-udgivelser i lang tid og har sammen med en række andre danske undergrundsudgivelser varslet starten på en ny era i det danske doom-miljø. Københavnerne går kompromisløs til værks og tilsidesætter alt hvad der er af gængse regler for vellyd, kompositioner og attitude. Recitation fylder dig op og forlader dig aldrig helt igen - på den gode måde.

Sådan fordeler kunstnerne sig over de to dage i maj, hvor Lille VEGA og VEGA Lounge lægger lokaler og scener til A Colossal Weekend:

FREDAG D. 13. MAJ
Russian Circles (US), Pelican (US), Vasa (UK) , Penguinsmeat(RU), Town Portal (DK), Recitation (DK)

LØRDAG D. 14. MAJ
Cult Of Luna (SE), This Will Destrou You(US), Solbrud (DK), Pg.Lost (SE), Late Night Venture (DK), LLNN (DK), SVIN (DK)

Læs mere på VEGAs Hjemmeside og deltag i eventet på Facebook her.

Fakta om A Colossal Weekend:
Fredag den 13. maj 2016 kl. 18.00 & Lørdag d. 14. maj kl. 17.00
Lille VEGA og LOUNGEN, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris - weekendbillet: 450 kr. + gebyr
Billetpris - endagsbillet: 280 kr. + gebyr
Billetsalget starter i dag via VEGA.dk og Ticketmaster Billetnet.