A VEGA|ARTS NIGHT

A VEGA|ARTS NIGHT: SOFIE BIRCH // HESSELHOLDT & MEJLVANG // FLORENCE TO (FEAT. YING-HSUEH CHEN)

A VEGA|ARTS NIGHT:
SOFIE BIRCH // HESSELHOLDT & MEJLVANG // FLORENCE TO (FEAT. YING-HSUEH CHEN)

Program:
19.00 Hesselholdt & Mejlvang – Lille VEGA
20.00 Florence To (feat. Ying-Hsueh Chen) – Loungen
21.00 Sofie Birch – Lille VEGA
Nov. 7 2023
Lille VEGA

VEGA|ARTS - NEXT LIVE 2022-2024
VEGA|ARTS er et integreret kunstprogram i VEGA, som siden 2019 har udviklet og dannet ramme om liveformater, der bevæger sig på tværs af discipliner og normer. Programmet præsenterer danske og internationale samtidskunstnere inden for lyd, video, installation og performancekunst.

NATURE’S TONGUE
Aftenens program indeholder to performanceværker og en livekoncert, der griber om konflikter, kriser og mørke prognoser for vores kommende og fælles fremtid på denne planet. Spørgsmål om bæredygtighed, forståelse og nødvendighed bliver iscenesat som eksempler på kunstens evne til at arbejde usikkerhed i usikre tider, hvor de givne ressourcer ikke længere er der, og vi er tvunget til at forholde os til både hinanden og den natur, der omgiver og bebor os. Værkerne af Florence To (UK/HKG) og Hesselholdt & Mejlvang (DK) er både samarbejdsprojekter og liveformater, der bruger de sanselige styrker i både musik og billedkunst som en måde at opbygge komplekse forståelser, dybere erkendelser, potentielle virkeligheder, uudtalte sprog, ikke-tænkte fremtider.

Potential Energy er et musikalsk iscenesat performanceværk, der involverer en tændt åndelampe, petroleumskoks, indsamlede tekstiler fra hele verden og en koreografi over menneskelig og kropslig nødvendighed. Klædt i lyseblå dragter udfører kunstnerne et ritual, en helingsproces, en håbets handling. Potential Energy er en live performance af den danske duo Hesselholdt & Mejlvang med musikeren og komponisten Mika Forsling. Værket er et forsøg på at påvirke og forbinde energistrømme for at omfavne vores uperfekte verden. Værket søger at forstå dilemmaet i vores afhængighed af energi, der stammer fra udnyttelsen af fysiske eller kemiske ressourcer (petroleum), og den natur, vi er nødt til at beskytte for at overleve som art.

SEIRYN er en live-performance af den skotske kunstner Florence To med den københavnske percussionist Ying-Hsueh Chen. SEIRYN er et eksperiment med stemme og manipulation gennem live-syntese, der inkorporerer live-percussion, feltoptagelser og samples af fuglekald og svar vævet ind i kantonesiske digte. Mellem lyd-skulpturer, fuglestemmer, poesi og Chens rytmiske dialog sigter denne immersive live-oplevelse mod en udvidet opfattelse af sprog, komposition og live-performance. Det er kulturelt, intersektionelt, grænseoverskridende agens og nødvendighed gennem lyd.

Endelig slutter aftenens program af med Sofie Birchs Ambient Abracadabra. Med udgangspunkt i lydens og vibrationernes helbredende natur frembringer hendes musikdrømmeagtige, meditative tilstande hos lytteren og hendes liveshows er ofte bygget op medscenografiske elementer og kostumer, der smelter rum og lyd sammen til en omsluttende æstetisk oplevelse.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.