Pressebillede  - Crippled Black Phoenix
Pressebillede - Crippled Black Phoenix

Crippled Black Phoenix rejser sig igen fra asken og hiver dig ned i melankoliens mørke

VEGA præsenterer:
Britiske Crippled Black Phoenix folder de sorte vinger ud og overdynger Lille VEGA med deres alsidige prog-rock den 27. marts.

Crippled Black Phoenix har siden bandets start forvirret de kritikere, der har prøvet at fastlåse deres genre. De er blevet beskrevet som alt fra ”stoner prog-rock” til ”freak folk” og ”psykedelisk doom”. På trods af det brede spektrum af musikalske inspirationstråde hænger der en stærk, forenende sky af dyster melankoli henover samtlige albums.

På det nye album, Great Escape, trækkes lytteren ind i en mørk og råkold verden med en perfekt balance mellem dyb tungsindighed og melankolske melodier. Frontmand Justin Greaves har været åben omkring sin kamp mod en altomsluttende depression. Albummet er en personlig beretning, hvor Greaves for alvor lukker op for frustrationerne.

Greaves har tidligere udmærket sig som trommeslager for Iron Monkey. I 2004 besluttede multiinstrumentalisten sig for at stå på egne ben, og Crippled Black Phoenix var født. Den omskiftelige energi i lydbilledet afspejles også i bandets indre dynamik, da gruppen har haft en del rotation i både bandmedlemmer og live set-ups.

Med udgivelsen af Great Escape genopstår Crippled Black Phoenix endnu engang, og lader dig udforske en ny gren af deres soniske kosmos.

Support: Soft Kill + Fotocrime
Soft Kill har med deres humørsyge mørke været med til at definere lyden af post-punk i 2010’erne. Frontmand Tobias Sinclairs rungende vokal og hjemsøgende tekster suppleres af dyb, atmosfærisk guitar og fuldendes med kraftfulde trommer. Deres nyeste album, Savior, udkom i maj.

Post-punktrioen Fotocrime skaber en musikalsk sammenhæng mellem skyggesiderne af den amerikanske drøm, de dystre hjørner af Europa i efterkrigstiden og nutiden. Deres landskab af guitar-rock og tunge beats puster nyt liv i følelser af paranoia, ubehag og tåget mørke. De udsendte albummet Principle of Pain tidligere i år.

Crippled Black Phoenix (UK) + support: Soft Kill (US) + Fotocrime (US)
Onsdag d. 27. marts kl. 20.00
Billetpris: 175 kr. + gebyr
Billetsalget starter mandag d. 3. december kl. 12.00 via vega.dk og Ticketmaster
Læs mere og køb billet til koncerten med Crippled Black Phoenix

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +700 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.