Digte & Lyd vol. 7 – Hvilken verden venter os?

Digte & Lyd vol. 7 – Hvilken verden venter os?
Det er med stolthed, at VEGA præsenterer syvende udgave af Digte og Lyd. Oplev oplæsning og musik i smuk forening, når stjernerne fra øverste hylde: Leonora Christina Skov, Helle Helle, Jonas Eika, Caspar Eric, Aaiún Nin og SULKA uddeler poetiske sprogblomster i Store VEGA.

Fælles for de udvalgte, aktuelle forfattere til Digte & Lyd er deres særlige evne til at spejle samfundet med sanselige tekster. Aftenen vil byde på både rørende og oprørende refleksioner af vores samtid, der forhåbentlig åbner op for både nye perspektiver og fremkalder ord-gåsehuden.

For hvilken verden venter der os, når verden åbner igen efter at have været sat på pause. Og hvilken verden befinder vi os i netop nu, mens pausen presser sig på? Hvilke eksistentielle, politiske og miljømæssige udfordringer står menneskeheden overfor? De spørgsmål eller svar finder sin egen særlige form hos hver af aftenens forfattere, der giver et poetisk snapshot af en evig foranderlig verden.

Aftenens vært, Ane Cortzen, holder endnu en gang styr på programmet, der tæller følgende:

Aaiún Nin skriver digte om homoseksualitet, racisme og diskrimination mod minoriteter. Digtene tager afsæt i Aaiún Nins eget liv, og opvæksten i Angola, hvor kolonitiden stadig trækker dybe spor, og om at være asylansøger, sort og queer. Det er poesi med lige dele vrede, mod og håb. Aaiún Nin udgiver sin debut-digtsamling På min huds sorthed til foråret på Gads Forlag.

Caspar Eric er aktuel med digtsamlingen Jeg vil ikke tilbage - Digte fra dage med COVID-19. Digtene blev til under nedlukning af landet i foråret 2020, hvor et digter-jeg skriver ét digt om dagen i 80 dage. Digtene samler sig langsomt til et manuskript og bliver et arbejde, der også giver struktur til døgnets udflydende timer. Digte om en verden, som vi ikke bare kan vende tilbage til.

Helle Helle er aktuel med romanen BOB, for hvilken hun har høstet store anmelderroser. Helle Helle indfanger i en nøgtern realisme hverdagens trivialiteter i en stram, underspillet form. Gennem registreringen af dagliglivets overflade antyder hun de store dramaer, der ligger neden under og konfronterer læseren med det almindelige livs absurde tilstande, tragikomiske konflikter og forgængeligheden, der ånder alle i nakken.

Jonas Eika har senest udgivet Efter Solen, som han blandt andet har modtaget Nordisk Råds Litteraturpris for. Efter Solen er en samling af fem lange noveller, der blander realisme med elementer af science fiction, fiktiv musikjournalistik og mystisk litteratur. I et på én gang illusionsløst og fabulerende sprog skildrer novellerne en række mennesker, der på vidt forskellige måder sidder fast i udsigtsløse situationer, i undertrykkende økonomier og magtforhold, mens de langsomt og smertefuldt leder efter en vej ud.

Leonora Christina Skov udgav i 2018 bestselleren Den, der lever stille om en kærlighedsløs opvækst i provinsbyen Helsinge. Romanen katapulterede hende fortjent op på den danske forfatter-stjernehimmel. Året efter optrådte hun med sangerinde og komponist Kristina Holgersen. Dette blev startskuddet til et større samarbejde, hvor Kristina Holgersen har sat musik til tekster fra Den, der lever stille og fortsættelsen Hvis vi ikke taler om det, der udkommer den 22. april. Numrene har hun arrangeret sammen med musikeren Line Felding, som også er med på scenen.

SULKA udgav sidste år sit debutalbum Epoker, der er produceret og udgivet af Tue Track. Sangene leveres med et stålsat fokus på teknisk, raffineret tekstskrivning. Den kun 21-årige rapper formår at vikle lytteren ind i et svimlende lyrisk univers. Tonelejet svinger fra det smukke til det benhårde. Med på scenen er superproduceren Tue Track.

Ane Cortzen har været med til Digte & Lyd fra begyndelsen i 2015, hvor hun gang på gang har ført publikum gennem aftenens program, ligesom hun også med indsigt og nærvær interviewer de optrædende. Ane Cortzen har været kulturchef for Kähler, ligesom hun er kendt for sit arbejde som tv- og radiovært på en lang række kulturprogrammer.

Fakta om arrangementet
Digte og Lyd vol. 7
Søndag den 2. maj, 2021 kl. 19.30
Store VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris 275 kr. + gebyr
Billetsalget starter starter i dag via vega.dk og Ticketmaster
Læs mere om og køb billet til Digte og Lyd vol. 7.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.