Efterklang genopstår med udforskende og underjordisk opera i VEGA
I 2014 meddelte Efterklang, at de ville holde pause for at redefinere deres udtryk. Nu er gruppen tilbage med udgivelsen af operaen Leaves - The Colour of Falling, der fremføres i en særlig koncertversion den 22. februar 2017 i Store VEGA.

Efterklang har siden begyndelsen af 00’erne været et af de mest succesfulde danske bands både herhjemme og i udlandet og har gang på gang brudt de vante koncertrammer med helt særlige musikalske oplevelser.

De har spillet i Operahuset i Sydney, kreeret en lydinstallation på Restaurant Noma dannet gruppen Liima med den finske perkussionist Tatu Rönkkö og til foråret fremfører de den Reumert-nominerede opera Leaves - The Colour of Falling sammen med The Happy Hopeless Orchestra.

En smagsprøve fra mørket
Leaves blev i sommeren 2015 opført til 16 udsolgte aftener i den ellers lukkede atomkælder under Kommunehospitalet i København. Resultatet var gruopvækkende, fascinerende og mytiske aftener, som blev taget begejstret imod af publikum og anmeldere.

Gaffa gav seks stjerner og skrev ”Her dagen derpå sidder "Leaves" stadig i mig som en mærkelig drøm, jeg sent vil glemme, måske aldrig.”

Den 4. november får operaen nyt liv, når den udkommer på vinyl, cd og digitale tjenester, og til foråret fremføres den i en ny koncertversion otte forskellige steder i Europa, bl.a. i Store VEGA.

Måske jorden går under
Teksterne til Leaves er skrevet af digter Ursula Andkjær Olsen og omsat til et musikalsk værk af Efterklang og den prisbelønnede komponist Karsten Fundal. De har eksperimenteret med musikalske traditioner fra både den rytmiske og klassiske verden, der på én gang viser vej ind i operaen som univers og samtidig udfordrer genren.

Vi ville bryde konventionerne om operaen som genre. Resultatet er en sangcyklus om en kult, der befinder sig nede under jorden, imens jorden - måske - er ved at gå under ovenfor. Det handler om tab, tab af identitet, tab af kærlighed og af livet selv,” fortæller Karsten Fundal.
Når Efterklang og The Happy Hopeless Orchestra gæster Store VEGA til februar vil det være med den helt samme besætning, som til den oprindelige opførsel i atomkælderen. Det er muligt at købe udgivelsen af operaen sammen med koncertbilletten her.

Nummeret “Cities of Glass” er ude i dag og giver en smagsprøve på det både luftige og intense mørke, der er i vente.

Efterklang & The Happy Hopeless Orchestra opfører Leaves (DK)
Onsdag den 22. Februar 2017 kl. 20.00
Store VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
Billetpris 265 + gebyr
Billetsalg starter i dag via VEGAs hjemmeside og Ticketmaster
Læs mere og køb billet

VEGA er et regionalt spillested, der ejes og drives af den erhvervsdrivende fond Koncertvirksomhedens Fond, som er skabt med det ene formål at drive koncertvirksomhed. Årligt løber der omkring 330 koncerter og begivenheder af stabelen i VEGA.