Få smag for festcocktailen Von Dü i Lille VEGA
Ska/reggae-orkesteret Von Dü har siden deres dannelse tilbage i 2007 markeret sig som et flagskib i den danske musikundergrund, og efter en sommer der stod i festivalernes tegn, drager de festglade musikere nu igen ud på en turné, der bl.a. vil bringe dem til Lille VEGA fredag den 7. december.

Beskidte tanker
Det nyeste udspil fra københavnske Von Dü udkom i foråret i år og bærer titlen Beskidte Tanker. Det er det andet fuldlængdealbum fra det ni mand store orkester, som ikke blot tæller de typiske pop/rock-elementer som trommer og guitar, men også byder på en hel blæsersektion – noget der ellers er lidt af et særsyn på den hjemlige scene.

På deres nyeste album understreger Von Dü endnu en gang, at de ikke lægger sig fast på én bestemt genre, men derimod tager det bedste fra alle verdener og blander det til én festlig og velsmagende ”cocktail”.

Med et veljusteret arsenal af stormende beats, fængende horn-riffs og smittende melodier er Von Dü et af de mest spændende bands på den danske undergrundsscene lige nu. Se videoen til Von Düs single ”Sexy Slange”, som var første single fra Beskidte Tanker HER.

Et flagskib i undergrunden
Von Dü er noget så sjældent som et 100% uafhængigt dansk band, der alligevel har formået at etablere sig på den danske live-scene. ”Vi har fra start af ønsket at holde os fri fra musikindustriens stramme greb for at have så meget selvbestemmelse og kunstnerisk frihed som muligt!”, udtaler Von Düs frontfigur Morten Nygaard.

De evigt genreafsøgende musikanter i Von Dü er et forfriskende og sprælsk element blandt de mange bands, som ellers gør sig på scenen i dansk musiks undergrund. Se fx videoen til ”Voksentøj”, hvor Von Dü for alvor sætter gang i festen.

Tekstuniverset som Von Dü har bevæger sig i på deres to albums Tak til de gamle (2010) og Beskidte tanker strækker sig over kontroversielle emner som bandekrig og incest lige til de ”lettere” af slagsen som fx madglæde. Dette har gjort bandet til et af de mest omdiskuterede af sin art.

Til syvende og sidst har det lige fra første færd været Von Düs største bestræbelse at levere live-oplevelser, der er ud over det sædvanelige. Bandet giver et bombastisk bud på, hvordan dansk reggae kan lyde og mikser med garanti endnu en vellykket, festlig cocktail til publikummet i Lille VEGA i december.

Fakta om koncerten
Von Dü (DK)