Ginman/Eivør dyrker filmisk melankoli i VEGA
Kombinationen af jazzmusikeren Ginman og sangerinden Eivør giver mørk, jazzet electropop med et strejf af David Lynch. Forsvind ind i deres melankolske mørke mandag den 8. september i Lille VEGA.

Melankolsk bagage
I mødet mellem jazzmusikeren Ginman og sangerinden Eivør opstår et nutidigt og stemningsfuldt mix af akustisk jazz og elektronisk musik. Den gennemgående tone i musikken er mørk, underspillet og filmisk og ind imellem ligefrem romantisk og dramatisk. Den nordiske melankoli er en væsentlig del af den musikalske bagage, som begge musikere har med sig via deres opvækst i henholdsvis Finland og på Færøerne.

Nyt album
Duoen er klar til en efterårsturne med nyt album, som udgives af Sony Music til efteråret. Indspilningen foregik i det berømmede Studio Bloch, som ligger i Tórshavn i et ombygget fiskefrysehus.Orkestret rummer foruden Ginman og Eivør tre af landets absolut vigtige og toneangivende musikerer: Mads Emil Nielsen, Kæv Glieman og Oliver Hoiness. For en forsmag på koncerten med sangene ”The Sinner or the Saint” og ”Gloomy Sunday”.

Sammen og hver for sig
Eivør Pálsdóttir har udgivet en lang række albums i eget navn, hvor hun viser sin store kunstneriske spændvidde, og hvorigennem hun altid formår at indlemme sin nordatlantiske baggrund i et nutidigt udtryk. Eivør er en stærk eksponent og fornyer af den nordiske sangtradition, men med rødder i jazzens standard-repertoire.

Ginman har adskillige albums bag sig som instrumentalist og komponist, hvoraf specielt hans mangeårige samarbejde med Sort Sol-sangeren Steen Jørgensen i Ginman/Jørgensen tilføjer en vigtig dimension til, hvordan håndspillet akustisk musik og elektroniske elementer kan lyde sammen i et stærkt følelsesmættet og dramatisk lydunivers. Da albummet Ginman/Jørgensen blev udgivet, opnåede de intet mindre end 6 grammy-nomineringer samt kåring til årets danske album i Politiken, Ekstra Bladet, BT og Gaffa.

Fakta om koncerten
Ginman/Eivør (FRO)
Mandag den 8. september kl. 21.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
170 kr. + gebyr
Billetter kan købes senere i dag via VEGAs hjemmeside og Billetnet.
Læs mere og køb billet til Ginman/Eivør.