​Hyld den danske sangskat i VEGA

​Hyld den danske sangskat i VEGA

Hyld den danske sangskat i VEGA
Lørdag d. 12. september vender VEGA koncertaftenen på hovedet og inviterer publikum til en aften med masser af fællessang. Vi udfordrer og favner de mange fantastiske sange, som er en del af den danske kulturarv.

Danmark nu blunder den lyse nat...
Jeg er din barndoms gade…
Livet er ikke det værste man har…
Natten er så stille…"
En nat bliver det sommer….

Kom og dyrk den sammensmeltende oplevelse fællessang og musik giver, når VEGA, Højskolerne og Kulturanstalten, som en del af Golden Days’ ”Festival of Important Shit”, bringer den danske kulturarv til debat. Med Højskolesangbogen som ramme sætter vi fokus på den musikalske del af vores kulturarv.

Aftenens program byder ikke kun på sange fra Højskolesangbogen, men også de sange, der ikke er med, men som vækker følelser og minder. De mange danske sange kan bruges til mere end blot højtider, bryllupper, Sankt Hans eller fællesskrål til koncerter, så tag din mormor, bedste ven, nabo eller kollega i hånden og kom og syng med os.

Folkelighed i højsædet
Folkeligheden fylder i Folket Hus på en aften, hvor aftenens sangvært, dirigent Michael Bojesen, vil guide os gennem gamle og nye kendinge. Derudover vil danske musikere, både legender og nye stjerner in spe, optræde med sange, de har et personligt forhold til. En af aftenens medvirkende er sanger og sangskriver i Folkeklubben, Kjartan Arngrim, der fortæller følgende:

Når en sang er rigtig god, kan den rumme og ramme et helt folk. En folkesjæl. En hel nation. Den kan minde os om, hvem vi er, hvad vi er rundet af. Hvad vi kan være stolte af, og hvad der er vores åbenlyse svagheder. Når jeg ad tilfældets veje bliver konfronteret med den danske danskskat, som den optræder i form af gamle viser, højskolesange og nye sange slår det mig, hvilken vanvittig kulturarv, der ligger gemt her: Sange der kan sige og samle det hele!.”

Vær med til at bestemme programmet
Du kan selv bidrage til aftenens program med en sang, der betyder noget for dig. Send dit bud til sangskat@vega.dk, læg en kommentar HER eller upload et billede til Instagram under hashtagget #sangskat med en kort forklaring på, hvilken oplevelser eller historie du har med sangen. I første uge af september offentliggør vi publikumssangene.

Medvirkende artister vil løbende blive tilføjet programmet.

VEGA hylder den danske sangskat
Lørdag den 12. september kl. 18.00 – Døre kl. 17.00
Store VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Pris 170 kr. + gebyr
Forsalg via VEGAs hjemmeside og Billetnet kl. 10 i dag.
Læs mere og køb billet til Sangskat i VEGA.