Katinka skærer nye linjer i det danske sprog med skarp og vuggende folkpop i VEGA

Med et usædvanligt personligt og præcis tekstunivers har Katinka Bjerregaard sunget og fortalt sig til udsolgte koncerter, en sejr i DRs Karrierekanon og en anmelderrost debut-ep. Den 29. september lægger hun stemme til den forslåede kærlighed i Lille VEGA.

Sangskriver og sanger Katinka Bjerregaard har det bedst om vinteren; i årets mørke måneder, hvor hun kan skrive sange om den besværlig kærlighed med tekster som ”det er svært at være formålsløs, når man altid har bagagen med sig."

Det er sange, der sjældent handler om succes, forløsning og lykkelige slutninger, og som leveres med en både sårbar og aggressiv indlevelse, der gør Katinka til et særligt dragende livenavn.

Idioter og vanskelige hippier
En ny håndfuld sange er netop udkommet på ep’en Lufthuller. Hver sang rummer sin egen lille fortættede historie med fragmenter fra Katinka Bjerregaards dagbog.”Det er noget du har bestemt” handler om at date en hippie, der hader regler, og ”Idioter” angriber en ensrettende folkeskole:
”Sangen handler om min skoletid og om at bøje nakken, den handler om alt det de voksne aldrig så. Sangen har ligget i mig, siden jeg var 13 år, og nu er den ude,” siger Katinka.

De poetiske og eksperimenterende popnumre er stramt og enkelt komponeret med lyde fra bl.a. en bruser, en skrivebordsskuffe, støvsugere eller klikkende hårspænder. Selvom forbillederne tæller digter Frank Jæger, musiker C.V. Jørgensen og Anne Linnet, lyder Katinka nutidig og frisk med sine helt egne kanter.

Primetime debut
I 2014 udgav sangerinden i samarbejde med producer og samarbejdspartner Simon Ask ep’en I Røntgen, som bl.a. var medvirkende til, at Katinka kunne kalde sig vinder af DRs talentkonkurrence Karrierekanonen året efter. Et par måneder efter optrådte hun til Kronprinseparrets Priser midt i primetime på DR1 med sangen ”Du Rejser”, og siden har hun opnået en imponerende stor fanskare.

Senest spillede bandet en udsolgt koncert på Loppen, og på årets Spot Festival imponerende de bl.a. Gaffas anmelder:
”Katinka var gribende og favnende, da hun og bandet øsede ud af både let og aggressiv dagbogspoesi i Rytmisk Sal tidlig lørdag aften. Katinka Bjerregaards stemme var direkte dragende i det eksperimenterende lydunivers, som både vuggede og ruskede i publikum.”

Katinka (DK)
Torsdag den 29. september kl. 21.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
140 kr. + gebyr
Billetsalg starter i dag via VEGAs hjemmeside og Ticketmaster
Læs mere og køb billet

VEGA er et regionalt spillested, der ejes og drives af den erhvervsdrivende fond Koncertvirksomhedens Fond, som er skabt med det ene formål at drive koncertvirksomhed. Årligt løber der omkring 330 koncerter og begivenheder af stabelen i VEGA.