VEGA og ICO præsenterer
Roots-stjerneskuddet Valerie June betager i VEGA
Valerie June har med sin blændende stemme og sit særegne mix af alle stilarter, roots-genren har at byde på, imponeret anmeldere og The Black Keys' forsanger, Dan Auerbach, der har produceret hendes debutalbum. Oplev hende tirsdag den 15. april i Lille VEGA.

Valerie June formår at smelte blues, folk, gospel, soul og bluegrass sammen til en indtagende form for fusions-roots, som hun selv kalder “organic moonshine roots music”. Beskrivelsen passer meget godt på den autencitet, hendes musik gennemstrømmes af. Som den største naturlighed formår hun at favne størstedelen af den amerikanske musikhistorie, hvor der både er strejf af Dolly Parton, Billie Holiday og lidt Wanda Jackson.

Den selvlærte sangerinde har en fortryllende evne til at række ind og ruske lytterens musikalske hukommelse rundt, så følelser og minder flagrer rundt i nye konstellationer. Da hun tidligere i år spillede shows til branchefestivalen SXSW, strømmede anmelderroserne ind, og pladeselskaberne stod i kø for at signe hende.

Dan Auerbachs aftryk
Efter at have arbejdet sig frem mod et større gennembrud de sidste ti år, fik Valerie June uventet hjælp fra MTV-serien $5 Cover, som handler om Memphis-musikere, der kæmper for at starte en karriere. Hendes uafrystelige stemme fangede opmærksomheden hos producer Kevin Augunas (Edward Sharpe & The Magnetic Zeros, Florence & The Machine). Sammen med The Black Keys-forsangeren Dan Auerbach indspillede de debutalbummet Pushin’ Against a Stone.

Sydstatssumpe og ikoner
Førstesinglen fra albummet er den standhaftige blues-pop-hymne ”Workin’ Woman Blues”. På ”Somebody to Love” får Valerie June hjælp af ikoniske Booker T. Jones, og på albummets titelsang tager sangerinden lytteren med ned i sydstaternes sumpe i noget, der lyder som et mix af The Specials og Phil Spector.

Når man er vokset op i Tennessee en time fra Memphis og to timer fra Nashville, er det svært ikke at lade sig påvirke af områdets stærke og bredtfavnende musikhistorie. Valerie June trækker dog også selv på så forskellige inspirationskilder som Joni Mitchell, Van Morrison, The Rolling Stones og Whitney Houston.

Valerie June (US)
Tirsdag den 15. april kl. 21.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris: 150 + gebyr
Billetsalget starter fredag den 8. november via VEGAs hjemmeside og Billetnet.
Læs mere og køb billet til koncerten