​Soulet sjælesmørelse med Nathaniel Rateliff And The Night Sweats i VEGA

​Soulet sjælesmørelse med Nathaniel Rateliff And The Night Sweats i VEGA

Soulet sjælesmørelse med Nathaniel Rateliff And The Night Sweats i VEGA
Søndag den 30. oktober tramper og klapper Nathaniel Rateliff og band sig gennem deres svingende og beskidte soulblanding i Lille VEGA.

Det er skramlet, beskidt og basalt, når Nathaniel Rateliff skræller lag af hans liv akkompagneret af hefitige soul-, blues- og americana-toner sammen med bandet The Night Sweats. De pakker de sjælesøgende tekster ind i vuggende groves, som gør deres liveshows til en svedig, soulet sydstats-sauna. Se blandt andet denne livevideo af åbningsnummeret, ”I Need Never Get Old”, fra deres debutalbum.

Forrygende blanding af vintage soul, blues og folkrock
Jimmy Fallon så en YouTube-video med bandet og inviterede dem til at spille i sit populære talkshow The Tonight Show, hvor de klappede og trampede sig gennem singlen ”S.O.B”. Det blev startskuddet til massiv opmærksomhed rettet mod bandet og deres musik. Singlen gik nummer ét på Billboards alternative hitliste og spillede sig ind på flere nationale top-ti pladser. Pt. er den blevet afspillet næsten 17 millioner gange via Spotify.

På trods af det medrivende omkvæd, som det er svært ikke at synge med på, handler sangen om det desperat blik, der findes på bunden af flasken, når kun de vrisne dæmoner kigger tilbage. Rateliff begyndte på sangen i en periode, hvor forholdet til whiskyflasken var bedre end det, han havde til sin kone.

Legendarisk soul-pladeselskab
Debutalbummet bindes eminent samme af det ekstremt vellydende band, men ikke mindst af Nathaniel Rateliffs kraftfulde og karismatiske vokal, som lige let formidler smerte og glæde med en intensitet, der fastholder lytterens opmærksomhed hele vejen igennem. Talentet bliver understreget ved at være være udgivet på det ikoniske soul-pladeselskab Stax (Otis Redding, Booker T. & the M.G.s m.fl.).

Populær soloartist
Nathaniel Rateliff har siden 2005 høstet anerkendelse for sit soloprojekt af folk-baserede og eftertænksomme sange. Musik der har sikret ham optrædener sammen med bl.a. Bon Iver, Iron & Wine, Ben Howard, Michael Kiwanuka samt The Low Anthem. Man får et godt indtryk af hans sangskriver-side i musikdokumentaren From Austin to Boston. Her kører Nathaniel Rateliff fra Texas og nordpå sammen med tre andre bands (Ben Howard, The Staves og Bear’s Den). Dokumentaren kan ses på Netflix.

Nathaniel Rateliff And The Night Sweats (US)
Søndag den 30. oktober 2016 kl. 20:00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
150 kr. + gebyr
Forsalget starter fredag kl. 9 via VEGAs hjemmeside og Billetnet Ticketmaster.
Læs mere og køb billet til koncerten med Nathaniel Rateliff And The Night Sweats.