Fællessang betyder noget for, hvordan vi oplever vores samtid og vores fælles historie. Derfor har VEGA taget fællessangen til sig og skabt fællessangsprojektet Sangskatten.

Tre år med fællessang

Fra marts 2020 vil VEGA bringe fællessangen frem ved store og små arrangementer rundt omkring i hele Danmark. VEGA og Sangskatten vil med støtte fra Nordea-fonden gennemføre mere end 45 arrangementer, stå bag et fællessangs-kit, formidle fællessang via en podcast-serie og bringe glæden ved fællessang til hver en krog i Danmark.

Med Sangskatten vil VEGA udforske, opdatere og lege med, hvad der sker, når vi synger sammen. Sammen med et topmotiveret husorkester, en række interessante danske artister og en bunke sanghæfter proppet til randen af relevante sange, byder vi op til fællessang med projektet Sangskatten.

Med en ambition om at udvide og opdatere det danske fællessangsrepertoire og styrke det fællesskab, der opstår når man synger sammen, bliver arbejdspladser, skoler, koncertsale, naturen og helt særlige locations inddraget, når VEGA inviterer til fællessang.

At synge sammen er allerede en del af VEGA. Gennem de sidste 4 år er fællessangsformatet testet ved arrangementer i VEGA, i København og rundt i Danmark. Med en fantastisk respons fra publikum og stor sangivrighed ved arrangementerne skrues ambitionerne nu yderligere op, og fællessangen tages med rundt til flere mennesker i hele Danmark.

Sangskatten giver nye magiske møder mellem mennesker fra samme egn. Det vil styrke oplevelsen af samhørighed, fælleskab og ”gode liv” rundt om i landet. Fondens støtte dækker også et kit til fællessang, som skal give en brugbar platform til at lade projektet leve videre efter arrangementerne,” siger Henrik Lehmann Andersen, Adm. direktør i Nordea-fonden.

”Den helhed og det fællesskab, der opstår når man synger sammen, er omdrejningspunktet for VEGAs ambition om at lade sangen og musikken leve frit til glæde for alle. Når vi synger, tilpasser vi os vores omgivelser og medmennesker. Vi intonerer en lille smule op eller en lille smule ned for at stemme i med de andre. Vi udtaler ordene korrekt for at opnå en fælles klang, og vi starter og slutter sammen for at opnå en helhed,” siger Lene Vive Christiansen, Program- og Udviklingschef i VEGA.

Sangskatten besøger som første destination Teutonersalen i Thisted den 25. marts 2020. Dagene før og efter vil Sangskatten invitere til adskillige arrangementer på Thy-egnen. Arrangementerne og artist-lineup offentliggøres løbende på sangskatten.com, ligesom sangskats-kit og podcasts med fortællinger om fællessang bliver tilgængelig via hjemmesiden. VEGA sender Sangskatten godt afsted med fællessang 19. februar i Ideal Bar.

Fakta om Sangskatten

• Sangskatten foregår over 3 år mellem 2020-22
  • Nordea-fonden støtter Sangskatten med 5 millioner kroner
  • Sangskatten besøger i perioden 9 egne i Danmark med 45 fællessangsarrangementer, sang-workshops og særlige pop up-arrangementer
  • Sangskatten formidler i perioden en omfattende podcastserie med fokus på fællessang og et fællessangs-kit, så alle kan komme i gang med at synge sammen

Flere informationer

Kommunikationschef, Nordea-fonden: Tine Wickers – tw@nordeafonden.dk / tlf.: 28408480

Program- og Udviklingschef, VEGA: Lene Vive Christiansen – lvc@vega.dk / tlf.: 20403359

Projektleder, Sangskatten: Mikkel Grevsen – mg@vega.dk / tlf.: 26144320

Website: www.sangskatten.com

Facebook: www.facebook.com/sangskattendk

Instagram: @sangskattendk

VEGA er drevet af en erhvervsdrivende fond, der har et almennyttigt formål. Fonden har ingen aktionærer eller ejerkreds, og alt overskud går til at lave flere og bedre koncertarrangementer. VEGA præsenterer cirka 350 koncerter årligt med 800 internationale og danske bands og er afsender på en række særarrangementer og udvikling af det danske vækstlag. Der er cirka 160 medarbejdere i VEGA, hvoraf de fleste er timeansatte. I den daglige drift og administration beskæftiger VEGA cirka 20 årsværk.