Dinosaur Jr. - VEGA

VEGA nostalgi- og guitartripper med legenderne i Dinosaur Jr.

VEGA & All Things Live præsenterer
VEGA nostalgi- og guitartripper med legenderne i Dinosaur Jr.
Indierock-fan? Sæt kæmpekryds i kalenderen den 3. juni, hvor Dinosaur Jr.s sange tager dig med ud i rummet.

For snart to år siden landede sidste studiealbum fra amerikanske Dinosaur Jr., Sweep It Into Space. Det er den femte plade siden gruppen blev gendannet i 2005, og sangene understreger endnu en gang bandets forkærlighed for støjende og guitardrevet indierock. Den gode melodi er endnu en gang i centrum for et medrivende miks af riffs, energi, beats og længsel.

Gaffa gav skiven fem ud af seks stjerner og roser med på vejen:
“16 år inde i gendannelsen har Dinosaur Jr. med Sweep It Into Space lavet deres klart bedste og mest melodiøse album efter deres genforening. Det er, som om bandet har steppet up på sangskrivningen, som på den funky popperle ”Take It Back” og den countryagtige ”I Ran Away”, hvor Kurt Vile træder til og spiller ping-pong med J Mascis over en god gang twin-guitar.”

Sweep It Into Space
blev på vanlig vis indspillet i Biquiteen-studiet i Amherst. Bandet benyttede sig kun af en eneste ekstra musiker under indspilningen - førnævnte Kurt Vile.
Forsanger J Mascis fortæller med et grin følgende i bandets pressetekst:
“Kurt played little lead things, like 12 string one at the beginning of 'I Ran Away.' Then I ended up just mimicking a few things he'd done. I was listening to a lot of Thin Lizzy, so I was trying to get some of that dueling twin lead sound.”

Albummet var tæt på færdigt, da pandemien ramte, så derfor endte J Mascis med at indspille flere elementer selv. For eksempel den lille digitale mellotron på “Take It Back”. Som tidligere har Lou Barlow skrevet og synger to af pladens tolv sange og Murph driver trommerne frem som en gocart fra helvede. Barlows sange er lige så elegante som altid. "Garden" er en ballade i midt tempo med fornemt guitarfiligran, der giver sangen en britisk 60'er-følelse.

Masics numre flyder og blomstrer i de forskellige retninger, han ofte følger. Nogle er guitarhyl, som på "I Met the Stones", hvor strengene lander et sted midt imellem Hendrix og Asheton. Andre er powerballader som "And Me" og så er der afvigelser, som "Take It Back", der starter med en blue-beat-rytme, der leder tankerne hen på Keith Richards' jamaicanske udforskninger – for en kort stund.

Dinosaur Jr. (US)
Mandag 3. juni kl. 20.00
Store VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris: 320 kr. + gebyr.
Billetsalget starter fredag den 15. marts kl. 10.00 via vega.dk, allthingslive.dk og Ticketmaster.
Læs mere om og køb billet til koncerten med Dinosaur Jr.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.