VEGA offentliggør de første navne til VEGAs Udvalgte 2015

Den 30. januar 2015 præsenterer VEGA for femte år i træk konceptet VEGAs Udvalgte. I dag offentliggøres de tre første af året udvalgte nemlig electropop-sangerinden Ena, garagerock-bandet The Felines og electropop-sangerinden Mendoza. Sidste år tiltrak VEGAs Udvalgte omkring 1000 gæster og på plakaten var bl.a. Mont Oliver, Kill J, Mont Oliver og Sekuoia.

VEGAs Udvalgte fejrer i år fem års jubilæum, og vi er stolte af at have præsenteret navne som Mø, Ulige Numre, Karl William, Rangleklods og TopGunn der efterfølgende har slået igennem både på den nationale og internationale musikscene. Vi glæder os endnu en gang til at komme med vores bud på, hvilke navne der kommer til at præge musikåret 2015. For musikelskere er det en mulighed for at se, hvad der rører sig på den danske upcoming-scene. De første tre artister på plakaten er Mendoza, The Felines og ENA. De øvrige kunstnere offentliggøres i løbet af december.

Mendoza
Med electropop-hittet ”Love Druggie” har Mendoza sikret sig en fremragende start på hendes karriere, der på mindre end et år har budt på spillejobs på Roskilde Festival, Smukfest og Way Out West i Göteborg. Lucy Love og Fallulah har nydt godt af hendes energiske optræden som supportnavn. Mendozas lyd genoplever 90’ernes dance-pop og rave. For nylig udsendte Mendoza den nye single single, ”Houdini”, der også udkommer på hendes eget selskab, OMG IT’S MUSIC, som hun har med sine producere Niels Kirk og Peter Munck.
En af de kunstnere, som vi spår en stor fremtid, er Mendoza, der har formået at skabe et spændende fremadsynet univers og en unik lyd & koncertoplevelse, som på engang inviterer til fordybelse og dans."
- Cille Veje, booker på VEGA

The Felines
Trioen The Felines har på deres debutalbum, Want, pakket deres melankolske og drømmende kærlighedssange ind i et beskidt og støjende garagerock-univers fyldt med surfguitarer, doo woop harmonier og smadrede trommer. Lyt bl.a. til ”Daddy Walk” og ”A Man Stuck In Your Mind”. Ditte Melgaard, Mei Long Bao og Asta Bjerre mødtes på Musikvidenskabeligt Institut og deres skramlede univers bragte dem hurtigt på Europaturné og på flere festivalplakater. Debuten udkom på Soundflat Records og på kasette på det legendariske Burger Records.
”The Felines nye album er kærlighed ved første lyt. Trioen, har rumsteret et stykke tid, og de er nu for alvor ved at bane sig vej både på den danske og den udenlandske scene. Det er helt befriende at opleve!”
Lene Vive Kristoffersen, booker på VEGA

ENA
Elena Cosovic har de sidste ti år været en fast del af klubmiljøjet både herhjemme og i udlandet – først som halvdelen af duoen Fagget Fairys og senere som populær dj på klubber. Nu kaster hun sig ud i solokarrieren med electropop-projektet ENA. Ep’en Change er netop udkommet med fem sange uden filter, der smitter med både glæde og dybsindigt vemod som på singlen ”Deep Seas”. Producerteamet White Pony (Pato Siebenhaar og Lasse Lyngbo) har siddet bag knapperne på Change.
Elena Cosovic er absolut ikke et ukendt fænomen på den danske scene, ogvi har glædet os længe til at høre, hvad Elena har arbejdet på. Ep’en Change tegner virkelig godt!
Lene Vive Kristoffersen, booker på VEGA

Liveoptrædener optages, streames og gives til artisterneKoncerterne til VEGAs Udvalgte den 30. januar optages, og udvalgte numre kan senere ses på VEGAs digitale platforme. Optagelserne bliver endvidere givet vederlagsfrit til de optrædende bands, som frit kan bruge dem i deres forsatte udvikling og promovering.

Se optagelser fra sidste års VEGAs Udvalgte:

My Heart the Brave – ”Meditation 2
Karl William – ”Unge Hoveder
Mont Oliver – ”19
Sekuoia – ”Nothing
Unkwon – ”VEGAs Udvalgte Sæt

Fakta om VEGAs Udvalgte 2015
VEGAs Udvalgte 2015: Mendoza, The Felines og Ena m.fl.

Fredag den 30. januar kl. 20.30 Lille VEGA og VEGA Lounge
Enghavevej 40, 1674 Kbh. V

Billetpris: 95 kr. + gebyr

Læs mere og køb billet til VEGAs Udvalgte 2015

Gaffa er mediepartner på VEGAs Udvalgte.