​VEGA skubber både til kunsten og publikum med nyt, visionært kunst-initiativ

​VEGA skubber både til kunsten og publikum med nyt, visionært kunst-initiativ

VEGA skubber både til kunsten og publikum med nyt, visionært kunst-initiativ
Fra maj 2019 kan du blive udfordret på alle sanser, når vi gennem et år præsenterer VEGA|ARTS-arrangementer, hvor kunstnere, musikere og publikum mødes.

VEGA vil i det kommende år udforske, hvad der sker i mødet mellem grænsesøgende samtidskunst og vores publikum. Vi introducerer det nye og visionære koncept VEGA|ARTSfra maj 2019 til maj 2020. Her lader vi koncertens intense og intime rum blive brudt af performances, installationer, udstillinger, talks og workshops.

De deltagende kunstnere er: Kristoffer Akselbo, Sidsel Christensen (NO), Lilibeth Cuenca Rasmussen (PH/DK), Sophie Dupont, Jeannette Ehlers, Christian Falsnaes, Jenny Gräf Sheppard (US/DK), Kosmologym (DK/US/UK/NO), Jakob Kudsk Steensen, Marie Kølbæk Iversen, Ragnhild May, Ursula Nistrup, Hans Rosenström (FIN), Helle Siljeholm (NO), Søren Thilo Funder, Tori Wrånes (NO) og YOKE.

I løbet af perioden præsenterer vi både nye og modificerede værker samtidigt med, at vi inviterer musikere i vores program til at samarbejde med kunstnerne om værker, der udvider den sanselige oplevelse, det er at gå til koncert.

Første VEGA|ARTS-arrangement finder sted under festivalen A Colossal Weekend den 10-12. maj. Her bliver musikprogrammets mørke og eksperimenterede toner sat i nye forbindelser i løbet af weekenden, hvor værker fra fire kunstnere installeres og opføres i hele bygningen.

“Målet er, at VEGA|ARTS aktiverer et spændingsfelt mellem musik og kunst – skaber tværkulturelle situationer, der formår at tale ud over sit eget felt og skabe nye, udfordrende og grænseoverskridende oplevelser for kroppen, hovedet og samværet." (Kurator for VEGA|ARTS, Matthias Hvass Borello)

“VEGA har gennem flere år eksperimenteret og samarbejdet med Københavns forskellige professionelle kunstaktører og kulturbærere. Det er bl.a. blevet til flere iscenesatte totalfester, hvor grænsen mellem teater og livemusik ophæves. Med VEGA|ARTS tager vi et nyt greb,

begynder et nyt udviklingsspor og udarbejder helt nye events og oplevelser, hvor musik og kunst forenes." (Program- og Udviklingschef Lene Vive Christiansen)

VEGA|ARTS indledes i dagene 10.-12. maj under årets A Colossal Weekend og fortsætter som løbende kunstneriske indslag i VEGAs program frem til maj 2020 med tilknyttet udstillingsrum og publikumsrettede events og formidlingstiltag.

VEGA|ARTS er støttet af Statens Kunstfond og Bikubenfonden.

Fakta om VEGA|ARTS:
VEGA|ARTS
Maj 2019 – maj 2020
VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V

Kontakt Matthias Hvass Borello eller Lene Vive Christiansen for yderligere oplysninger eller uddybende kommentarer:

Matthias Hvass Borello: M: +45 23 39 46 40, E: mhb@vega.dk
Lene Vive Christiansen:T: +45 33 26 09 52,M: +45 20 40 33 59, E: lene@vega.dk

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +700 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.