​Widowspeak har støvede guitarer og rocket dreampop med til VEGA

​Widowspeak har støvede guitarer og rocket dreampop med til VEGA

Widowspeak har støvede guitarer og rocket dreampop med til VEGA
Den amerikanske duo Widowspeak har på deres seneste album, All Yours, fundet tilbage til essensen af deres country-inficerede dream pop. Kom og lad dig indhylle af deres univers i Lille VEGA den 2. december.

Dreampop’en flyder af sted henover langsomme rockfinesser, lette melodier og støvede guitarer på Widowspeks nye album All Yours, der introducerer nye ting til douens univers: Men der er også tråde tilbage til de to foregående album og ep’en The Swamps fra 2013. Som for eksempel Morricone – guitarpassager, country instrumentation og fløjlsblød vokal i flere lag. Sangerinden Molly Hamiltons kærlighed til The Cranberries og The Sundays kommer klart til udtryk i melodierne til ”Dead Love” og ”Girls”.

Resultatet er både smukt i sin diversitet og besidder samtidig en dybt nostalgisk lyd, der låner heftigt fra forgangne æraer uden at føles uddateret.

Siden bandet først debuterede med deres selvbetitlede album for fem år siden, er der sket mange store ændringer for Widowspeak. Den største kom, da bandet flyttede fra Brooklyn ud til bjergområdet The Catskills. Den afslappede stemning i bjergene ændrede duoens måde at skrive musik på og endte op med at fungere som den røde tråd for albummet. Teksterne på All Yours handler alle om at flytte fra en tilstand til en anden. Både på det fysiske og metaforiske plan, som når man efterlader folk, rykker væk fra gode eller dårlige oplevelser eller forsøger at genfinde en balance.

Ny stemme
To af medlemmerne fra Brooklyn-bandet Woods tilføjede under indspilningen af albummet masser af groves til rytmesektionen. De fik også første smagsprøve på Robert Earl Thomas’ stemme, når han for første gang bringer en anden vokal ind i Widowspeak universet på ”Borrowed World”. På trods af eller måske netop på grund alle de nye forandringer lyder All Yours som en forfriskende tilbagevenden til Widowspeaks essens. Albummets perfekte uperfektheder føles så fine som duoens debut, der formår at indfange øjeblikket fremfor at forsøge at skabe det.

Support: Saintseneca
Med sig som support har Widowspeak kvintetten Saintseneca, der mixer metafysik og rock på deres nye album Such Things.

Teksterne cirkler om den menneskelige bevidsthed, mens medrivende hooks konstant hiver lytteren længere ind i bandets unikke blanding af folk, punk og rock. Lyt for eksempel til ”River” og ”Sleeper Hold

Widowspeak (US)
Onsdag 2. december kl. 19.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
140 kr. + gebyr
Billetsalget starter den 15. september via VEGAs hjemmeside og Billetnet.
Læs mere og køb billet til koncerten med Widowspeak.