Screenshot fra traileren "Biodiversitet - Hva'R'et?"

Biodiversitet – hvad er det? Dansk mini-filmserie giver dig svaret.

Hvad er biodiversitet for noget? Hvad skal vi med det? Og er det overhoved noget vi skal passe på? Det er nogle af de spørgsmål der bliver stillet i den lille filmserie “Biodiversitet - Hva’R’et”.

Skrevet af: Sanne Lundqvist

Den danske mini-filmserie “Biodiversitet - Hva’R’et” stiller i seks film fokus på den danske biodiversitet. Sammen med forskere og biologer giver hver enkelt film et indblik i den eksisterende biodiversitet i områder som skov, græs, hede, ferskvand og hav.

Filmserien, der er produceret af Bent Yde Jørgensen og Pernille Semler (Chilbal Film), bliver udgivet i løbet af dette forår og er tiltænkt som undervisningsmateriale til gymnasier og til alle der er nysgerrige på, at blive klogere på den danske biodiversitet.

Blandt nogle af de forskere, der bliver sat i stævne er Karsten Thomsen som er lektor og biolog med speciale i skov og bl.a. også var med til at grundlægge Verdens Skove. Han fortæller om urørt skov og leder os igennem noget af det udbytte naturen får ved at den får lov til at bestemme helt selv. Udover Karsten Thomsen kan du også opleve Morten DD, Rasmus Ejrnæs, Peter Mejland og Bo Levesen.

Et opråb til politikerne

Filmserien indledes i sin trailer med vedtagelsen af FN’s biodiversitetsråd i 1992, som skulle sørge for at mindske faldet af biodiversitet verden over. En målsætning der var tltænkt at være fuldført i 2010. Det blev den ikke og den nye målsætning er derfor sat til 2020. Spørgsmålet er om den nye skæringsdato er realistisk?

Vi kan jo sidde og drømme, men det afhænger alt sammen af at man sætter sig en politisk målsætning. Og der må man konstatere at der sker ikke en skid i Danmark, så derfor så når vi selvfølgelig heller ikke 2020-målet, fordi politikerne tager det ikke alvorligt”, fortæller Rasmus Ejrnæs i interviewet fra en af episoderne. Der er ikke meget tiltro til politikerne, når det angår at fremme biodiversitet fra hans side.

De seks små film gør i hvert fald en informative indsats i forhold til at sætte nogle ting i perspektiv i forhold til vigtighden af biodiversitet i den danske natur.

Biodiversitet - Hva´ R´- et? from Bent Yde Joergensen Chilbal Film on Vimeo.