Biodiversitetsrådet anbefaler: 30 procent af Danmark skal være beskyttet natur

Biodiversitetsrådet anbefaler: 30 procent af Danmark skal være beskyttet natur

Danmark skal have en biodiversitetslov, der sikrer etablering af 30 procent beskyttet natur på land og til havs i 2030, ifølge anbefalinger netop udgivet af Danmarks Biodiversitetsråd.

Af Kenneth Buk

Biodiversitetskrisen bliver ofte sparket til hjørne, mens klimakrisen løber med al opmærksomheden. Det er en stor fejl. Danmark har lang vej til EU's mål om 30 procent beskyttet natur i 2030, hvilket er et problem for klimaet og ikke mindst biodiversiteten.

DR beskrev for nyligt, hvordan 26,4 procent af de 13.900 dyre-, plante- og svampearter, som biologer fra Aarhus Universitet har undersøgt, enten er uddøde, truede eller næsten truede.

Verdens Skove hilser derfor den nye rapport fra biodiversitetsrådet velkommen. Biodiversitetsrådet anbefaler nemlig klart og tydeligt, at Danmark skal have en biodiversitetslov, som foreskriver beskyttelsen af store, sammenhængende arealer, så vi kan stoppe tabet af arter i Danmark. Det er vi meget enige i.

Biodiversitetsrådet skriver, at biodiversitetsloven skal være et styringsværktøj baseret på samme model som klimaloven, det vil sige en rammelov organiseret med retligt forpligtende, målbare og tidsberammede mål og delmål, overvågning af fremskridt, årlige evalueringer, og handlepligt for ministeren i forhold til at nå fastsatte mål. Biodiversitetsloven skal følges op af en revision af al anden natur og miljølovgivning, så lovene bliver tidssvarende og spiller sammen. Det giver super god mening, da der lige nu eksisterer love i Danmark, der faktisk spænder ben for naturen.

Biodiversitetsrådet anbefaler, at Danmark lever op til vores internationale forpligtelser om at udlægge 30 procent af vores areal til beskyttet natur, som både den globale biodiversitetskonvention og EU's biodiversitetsstrategi foreskriver. Biodiversitetsrådet ser ingen biodiversitets eller samfundsøkonomiske argumenter for, at Danmark ikke skal leve op til disse mål på lige fod med andre lande.

Vi i Verdens Skove kunne ikke være mere enige. Her er det særligt interessant, at Biodiversitetsrådet vurderer, at blot 1,6 procent af det danske landareal og 1,9 procent af havarealet med sikkerhed opfylder EU’s betingelser for at udgøre beskyttede naturområder. Ingen områder lever endnu op til kategorien 'strengt beskyttet natur', men for eksempel naturnationalparker og større urørte skove kan blive det. Målene kan nås ved bedre beskyttelse og forvaltning af eksisterende natur samt udpegning og genopretning af ny beskyttet natur.

Der er altså lang vej til de 30 procent beskyttet natur. Men dette er blot endnu en grund til, at en biodiversitetslov er bydende nødvendig her i Danmark.

Biodiversitetsrådet foreslår overordnet, at Danmark i 2030 skal sikre grundbetingelserne for at tabet af biodiversitet er vendt, og i 2050 at alle økosystemer skal være naturgenoprettede. Foruden delmålene for beskyttede områder, foreslår rådet at i 2030 skal 30 procent af Danmark være naturgenoprettet, herunder at presfaktorer som næringsstofforurening skal være tilstrækkeligt reduceret.

Biodiversitetsrådet opfordrer ligeledes til at udvikle et videnskabeligt funderet virkemiddelkatalog, der analyserer indsatsers effektivitet for biodiversiteten, omkostningseffektivitet, synergier med for eksempel klima og drikkevand, og hvilke blokeringer indsatsen kan møde. Blandt virkemidler, som rådet selv anbefaler, er etablering af store sammenhængende naturområder udvalgt efter stort biodiversitetspotentiale, der er repræsentativt for Danmarks levesteder og arter. Det kan være i form af naturnationalparker på mindst 5.000 hektar, urørt skov, skovrejsning med biodiversitetsformål og beskyttelse af ådale og lavbundsjorde. Indtil effekten af denne økosystembaserede biodiversitetsindsats slår igennem, kan der foretages målrettede indsatser for særligt truede arter, så de ikke mistes.

Verdens Skove støtter til fulde Biodiversitetsrådets anbefalinger. Vi vil fortsætte arbejdet for en ambitiøs og effektiv biodiversitetslov med Biodiversitetsrådet som et uafhængig og tilstrækkeligt finansieret organ til at overvåge og vejlede regeringer til at nå i mål med de internationale forpligtelser, også dem der rækker ud over de danske grænser.

Læs hele rapporten her.