Kunne du overveje ikke at købe noget på Black Friday eller bruge pengene på noget, der gavner skovene?

Black Friday: Kunne du stoppe op og overveje julegaver, der faktisk gavner naturen?

Black Friday er kendt som dagen med de store tilbud og forbrugsamok. Mens man kan få gode tilbud på noget, man faktisk mangler, så handler dagen reelt mest om overforbrug og en øget belastning på en allerede presset natur. Frem for at gavne virksomhedernes mål om mersalg kunne du overveje enten intet at købe, at købe immaterielle ting, købe brugt eller at gå efter julegaver, der faktisk gavner skovene.

Af Jonas Schmidt Hansen

Black Friday er blevet en global shoppingfest, hvor folk jager efter de bedste tilbud. Desværre fører denne jagt på gode tilbud og øget forbrug til en enorm belastning af jordens ressourcer, inklusive vores skove.

Man kan selvfølgelig købe ting på dagen, som man faktisk står og mangler. Alligevel er tendensen, at mange også ender med at købe rigtig meget, de ikke har brug for, og mange ender med at købe ting, som de aldrig får brugt, blot fordi, at de lod sig lokke af fristende tilbud.

Verdens Skove ønsker derfor, at alle tænker sig godt om, inden man lader sig rive med, og at vi bør genoverveje vores tilgang til Black Friday og forbrug generelt. I stedet for at købe mere og mere, bør vi fokusere på at købe med omtanke og støtte bæredygtige initiativer. Vi bør spørge os selv, hvad vi virkelig har brug for, og om vi overhovedet har brug for at købe noget på dagen.

Brug dine penge fornuftigt

Frem for at købe en masse dimser og ting, er noget af det bedste, du kan give folk, du holder af, noget, der gavner fremtiden. Hvis du gerne vil være ude i god tid med julegaverne, så kan du overveje at give noget, der gavner skovene, biodiversiteten og klimaet. Når du eksempelvis giver et regnskovscertifikat, som er med til at bevare tropiske skove eller at frikøbe noget dansk skovnatur, så giver du en gave, der ikke bare er til glæde for modtageren, men også for vores efterkommere.

Hvis du gerne vil give en gave, der fylder noget under juletræet, så kan du købe en af vores gaveæsker med lækkerier og lækre produkter, som håndværk, chokolade og kaffe, der er produceret af oprindelige folk og nogle af de småbønder, vi samarbejder med om at bevare skovene. Du kan købe en gaveæske med et skærebræt eller en tapir, som er designet af Tobias Jacobsen, som er barnebarn af den berømte arkitekt og designer, Arne Jacobsen. Både skærebrættet og tapiren er lavet af oprindelige folk i Honduras, og træet er fra deres bæredygtigt forvaltede skove. Kaffen er økologisk og dyrket i skovlandbrug af småbønder i Etiopien, som vi samarbejder med om at bevare skovene, og chokoladen er fra Beni i Bolivia, hvor oprindelige folk dyrker kakao bæredygtigt på deres territorier.

Overvejelser inden du køber

Det er selvfølgelig klart, at man stadig gerne vil købe ting, man reelt står og mangler. Her kan man dog også gøre sig nogle overvejelser, inden man slår til på nogle af Black Friday eller Black Weeks mange tilbud.

• Mange virksomheder slår sig op på at være bæredygtige, klimaneutrale eller at de kompenserer for deres udledning på den ene eller anden måde. Her er der desværre ofte tale om falsk markedsføring, og der bliver stadig ikke slået ret hårdt ned på det, og mange køber ting, som produktionsmæssigt faktisk har ryddet skove, udledt CO2 eller skadet biodiversiteten.
  • Hvis noget er gået i stykker, kan du med fordel undersøge mulighederne for at reparere det.
  • Har du noget, du selv vil af med, så overvej, om andre kan bruge det, før du smider det ud. Så får det et nyt liv frem for, at andre skal købe nyt.
  • Du kan selv finde mange gode ting brugt.
  • Hvis du skal købe noget, så gå efter høj kvalitet, der holder længe. For selvom, det som regel koster mere, så er det ofte billigere på den lange bane.
  • Brug den tid, der tager! Ja, det er ofte hurtigst at købe nyt og smide ud, og forbrugssamfundet er designet til, at det skal gå stærkt. Men din tid er noget værd for vores natur. De ressourcer, det kræver at producere nyt samt alt det affald, vi producerer, presser vores natur, og du kan være med til at mindske det pres!

Vil du gerne købe noget lækkert til dig selv eller julegaver, som er med til at bevare skove frem for at rydde dem, så kan du blive inspireret i vores webshop, hvor pengene går til vores arbejde med tropiske skove i Latinamerika og Afrika, politisk arbejde for naturen og mere vild dansk skovnatur. Se mere her.